29.10.2021

CODEWEEK W SP1 LEGNICA

W dniach 11 – 21 października 2021 r. nasza szkoła brała udział w Europejskim Tygodniu Kodowania „CodeWeek” pod hasłem „Podróż do świata programowania”.

Nasi SKO-wicze przez 2 tygodnie uczyli się  logicznego myślenia i programowania przy wykorzystaniu  bezpłatnych aplikacji do programowania online,  kreatywnych warsztatów z robotami Photon,  rozwiązywaniu zagadek logicznych, zabaw "na dywanie", programów Scratch, Baltie.

Uczniowie klas starszych 7,8 przystąpili do zrobienia pracy na temat „Szkoła Przyszłości” w programie Baltie. Ich zadanie polegało na  stworzeniu i zaprojektowaaniu swojej szkoły przyszłości w programie Baltie w trybie budowanie i w trybie programowanie.

 

Programowania można nauczać również bez robotów. Tu uczniowie korzystają ze ścisłych instrukcji. Wykonują algorytm, czyli przepis, aby odczytać hasło lub wykonać  … „wybuch wulkanu”.

Czy wybuch wulkanu może wpłynąć na pogodę? Tym problemem zajmowały się klasy 4 na lekcji przyrody. Aby wywołać wybuch wulkanu uczniowie musieli wykonać doświadczenie, krok po kroku, dokładnie według instrukcji. Udało się! Powstała piana imitująca wybuch to bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z reakcji octu (kwasu) z sodą oczyszczaną (zasada). Dzieci były zachwycone.Jeśli wy też chcecie mieć własny aktywny wulkan skorzystajcie z instrukcji:

  1. Ustaw „wulkan” (szklankę ,słoiczek lub inne nieduże naczynie) na tacy, aby „lawa” nie rozlała się po całej kuchni.

  2. Wlej do wulkanu 2 łyżki wody, wsyp łyżkę sody oczyszczanej i mieszaj aż się rozpuści.

  3. Nalej 2 łyżki octu do osobnego kubeczka.

  4. Wlej jednym ruchem ocet z kubeczka do wulkanu. I gotowe.

Po doświadczeniu dyskutowaliśmy o tym czy wybuchy wulkanu wpływają na pogodę i klimat. Uczniowie mieli wiele ciekawych poglądów na ten temat. Ustaliliśmy, że pył wulkaniczny utrzymujący się długo w atmosferze może potencjalnie zaciemniać niebo, a nawet ochładzać planetę po erupcji. Popiół z wulkanów może przemieszczać się w kierunku biegunów, gdzie może zapoczątkowywać reakcje chemiczne niszczące ważną dla Ziemi warstwę ozonową.

 Udział w Europejskim Tygodniu Kodowania w Szkole Podstawowej nr 1 w Legnicy wpłynął z pewnością na wzrost zainteresowania informatyką, robotami i programowaniem. Zagadnienia związane z tą tematyką stały się bliższe dzieciom i bardziej zrozumiałe. Uczniowie rozwijali pożądane umiejętności: logicznego myślenia, planowania, sortowania, prezentowania własnych myśli. Realizacja programu zmobilizowała nauczycieli do współpracy, dokształcania się, zmiany metod pracy. Zajęcia stały się bardziej atrakcyjne dla uczniów. Sami uczniowie już proszą o więcej podobnych lekcji.

imgimgimgimgimg

269
Dodaj Komentarz
  • 9
  • 8
  • 10
Komentarze