PROJEKT W KLASIE III: „ILE MATEMATYKI JEST W OBRAZIE?”
Czy znajomość tabliczki mnożenia może pomóc w namalowaniu dzieła sztuki?
Niekoniecznie,
ale znajomość pewnych zasad matematyki już tak,
o czym przekonali się uczniowie klasy III podczas realizacji projektu:
Ile matematyki jest w obrazie?"
Otóż jedną z tajemniczych zasad wykorzystywanych w malarstwie jest anamorfoza.
Zanim uczniowie odkryli co kryje się pod tym pojęciem dowiedzieli się, że perspektywa to sposób przedstawienia przestrzeni na kartce.
Odkryli co w fotografii oznacza termin perspektywa ptasia ( przedmiot fotografowany jest z góry i sprawia wrażenie mniejszego) i perspektywa żabia ( przedmiot fotografowany jest z dołu i na filmie lub zdjęciu sprawia wrażenie większego niż w rzeczywistości).
Dzięki obejrzanej prezentacji, i dzięki filmikowi edukacyjnemu dzieci odkryły, że anamorfoza to celowa deformacja obrazu, który oglądany z odpowiedniego punktu wygląda tak jakby był wykonany według właściwych proporcji.
A czy wiecie po co artyści tworzyli takie obrazy? Otóż po to, by nadać swoim dziełom niepowtarzalny charakter. Czasem również z premedytacją ukrywali prawdziwą treść swojego malowidła, którą można było następnie odczytać tylko w pewien z góry określony sposób.
Wykonanie takiego anamorficznego rysunku nie jest proste ale trzecioklasistom udało się tego dokonać:)
Na siatce kwadratowej narysowali trójkąt a następnie stworzyli zdeformowaną figurę na siatce deformacyjnej, która na walcu z folią deformacyjną wyglądała identycznie jak trójkąt za siatki kwadratowej.
Na zakończenie zajęć dzieci fotografowały siebie nawzajem a potem zimowy krajobraz z perspektywy ptasiej i żabiej.
A oto krótka fotorelacja z przeprowadzonych zajęć. Czy potraficie wskazać, które zdjęcia były wykonane z perspektywy ptasiej, a które z perspektywy żabiej?
A może sami pobawicie się w fotografowanie z różnych perspektyw.
Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiamy:)
Suuuper