MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ NIEWIDOMYCH - 13 LISTOPADA. PATRZEĆ DŁOŃMI, WIDZIEĆ NOSEM
13 listopada, w rocznicę urodzin francuskiego pedagoga Valentina Haüya (1745-1822), założyciela pierwszej szkoły dla niewidomych w Paryżu, obchodzony jest w Polsce Międzynarodowy Dzień Niewidomych. Celem święta jest przybliżenie społeczeństwu problemów osób niewidomych oraz słabowidzących.
Według danych statystycznych na całym świecie żyje około 37 mln osób niewidomych i niedowidzących. W Polsce liczbę szacuje się na ponad 100 tys., zaś większość z nich zrzeszona jest w Polskim Związku Niewidomych. To organizacja powołana przez osoby niepełnosprawne, która działa na rzecz osób niewidomych i słabowidzących.
Międzynarodowy Dzień Niewidomych obchodzony jest od 1943 roku.
Uczniowie naszej szkoły 14 listopada uczestniczyli w warsztatach, których celem było wprowadzenie dzieci do świata zmysłów bez użycia wzroku, wejście w rolę osoby niewidomej, przy zastosowaniu technik dramowych.
Wśród zorganizowanych zabaw:
Filmik edukacyjny, Zabawa ruchowa: Figury w przestrzeni z zamkniętymi oczami.
Pociąg, w którym dwie pierwsze osoby zamykały oczy i stały się lokomotywą. Trzecia osoba była maszynistą, miała otwarte oczy i prowadziła lokomotywę tak, żeby uniknąć zderzenia z pozostałymi pociągami.
Ścieżka sensoryczna: przejście przez drogę o różnej fakturze na boso z zamkniętymi oczami i opisanie swoich odczuć.
Prowadź mnie. Jedna osoba w roli przewodnika, druga w rolę „niewidomego”.
Opis świata bez kolorów: kilka plansz z nazwami zjawisk przyrodniczych / fizycznych (np. deszcz w kolorach tęczy, słoneczna łąka, topniejący śnieg, wzburzone morze, ciemny las, fruwające bańki mydlane) - obrazowe opisanie tych zjawisk bez używania kolorów, tak, żeby niewidomi mogli je sobie wyobrazić.
Zabawa rozpoznaj po kształcie, zapachu, smaku.
Codzienne wyzwania - zwykłe codzienne czynności (ścielenie łóżka, sprzątanie zabawek, ubieranie się) wyzwanie: Dzieci zamknęły oczy i wykonywały czynności:
- próbowały zdjąć i założyć but;
- narysować koło, dom, drzewo;
- napisać swoje imię;
- zrobić przysiad;
- otworzyć okno/drzwi/usiąść w ławce.
Pytanie problemowe: co pomaga niewidomym w codziennym funkcjonowaniu?
Zabawa w grupach: alfabet Braille’a: pisanie wyrazów i odczytywanie przez inną grupę.
Oto kilka porad, które poznały dzieci , by pomóc osobom z dysfunkcją wzroku i które dobrze, żebyś znał również Ty:
– Gdy spotkasz osobę niewidomą, zachowuj się normalnie. Niepełnosprawność nie zmienia człowieka.
– Gdy widzisz, że osoba niewidoma zbacza z drogi podejdź, powiedz jej to – niejednokrotnie uratujesz jej życie albo uchronisz przed wypadkiem.
– Przy wsiadaniu do środków masowego transportu podaj swoje ramię i wysiadaj pierwszy. Wtedy uchronisz swojego towarzysza przed nieprzyjemnym zderzeniem z przeszkodą np. wysokim krawężnikiem czy słupem.
– Gdy widzisz osobę niewidomą na przystanku, zapytaj jaki numer ma pojazd którym chce jechać.
– Twoja pomoc jest szczególnie potrzebna w sklepie. Osoba z niepełnosprawnością wzroku nie widzi produktów na półkach i nie jest w stanie sama sobie poradzić.
– Gdy wchodzisz do pomieszczenia, gdzie jest osoba niewidoma, przedstaw się, gdy wychodzisz bądź wchodzisz poinformuj o tym.
– Aby pokazać, gdzie usiąść ma osoba niewidoma, połóż jej rękę na oparciu, to pozwoli na orientację w usytuowaniu siedzenia.