Realizacja projektu -- XIV Ogólnopolski Miedzygimnazjalny Turniej Wiedzy Ekonomicznej Pińczów 2013 r
Gimnazjum nr 2 im. Adolfa Dygasińskiego w Pińczowie
Ogólnopolski Międzygimnazjalny Turniej Wiedzy Ekonomicznej
2. Organizatorzy (nazwa instytucji):
Gimnazjum nr 2 im. Adolfa Dygasińskiego w Pińczowie
3. Główne cele projektu:
Cel główny:
Zwiększenie poziomu wiedzy ekonomicznej wśród około 240 uczniów z około 80 szkół gimnazjalnych (z całej Polski ) poprzez udział w turnieju w okresie od 15.12.2012r. do 15.03.2013r.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie zainteresowań tematyką ekonomiczną wśród uczniów szkół gimnazjalnych w całym kraju.
- Doskonalenie umiejętności wykorzystywania wiedzy ekonomicznej w życiu codziennym.
- Motywowanie uczniów do zdobywania wiedzy oraz rozwijania własnych zainteresowań.
- Kształtowanie postaw funkcjonowania w społeczeństwie wiedzy i uczenia się przez całe życie.
- Kształtowanie kompetencji matematycznych.
- Rozbudzanie ducha przedsiębiorczości oraz inicjatywności i świadomego kierowania swoim życiem.
4. Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu:
Proces globalizacji niesie ze sobą nowe wyzwania, nie tylko dla przyszłych pracowników, ale również dla nas - nauczycieli. Kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych ma pomóc im w rozwoju zdolności i osobowości, pozwolić na jak najlepsze funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie oraz przygotować uczniów gimnazjum do funkcjonowania w społeczeństwie wiedzy i uczenia się przez całe życie.
Aby poradzić sobie w dzisiejszej rzeczywistości należy być przedsiębiorczym
i wykazywać się inicjatywnością, gdyż rynek oczekuje pracowników, którzy potrafią być kreatywni, myśleć krytycznie, współpracować w grupie, wyszukiwać i przetwarzać informacje oraz nimi zarządzać, korzystać z mediów cyfrowych, adaptować się do zmieniających się warunków, podejmować samodzielne decyzje.
W szkolnych programach zbyt mało jest zagadnień, które traktują o codziennym życiu, czyli jak radzić sobie w sytuacjach, gdy chcemy wziąć kredyt, ubezpieczyć się, dlaczego trzeba oszczędzać, jak zaplanować swoją karierę zawodową, a przecież zagadnienia ekonomiczne dotykają każdej dziedziny życia człowieka. Dlatego tak ważne jest dla nas rozpowszechnianie wiedzy ekonomicznej wśród młodzieży.
Starając się sprostać tym wyzwaniom nasze gimnazjum kładzie szczególny nacisk na kształtowanie odpowiednich postaw, dlatego proponuje uczniom, oprócz konkursów przedmiotowych wiele warsztatów, spotkań i projektów o tematyce ekonomicznej
i społecznej, jak również z zakresu przedsiębiorczości i inicjatywności.
Jednym z wielu projektów realizowanych przez naszą szkołę jest Turniej Wiedzy Ekonomicznej. Oprócz tego, że zachęca do rozwijania zainteresowań tematyką ekonomiczną wśród młodzieży z całej Polski, to jeszcze dba o kształtowanie postaw
i kompetencji kluczowych.
Poprzez organizację turnieju pragniemy pokazać, że można pomóc młodemu człowiekowi odnaleźć się w realiach życia, że można współpracować, tworzyć to, czego zapragniemy, być przedsiębiorczym, mieć inicjatywę. Chcemy pokazać, że chcieć, to znaczy móc. W naszym turnieju uczestnicy dostają ciekawe nagrody, szczególnie ci, którzy zajęli miejsca I-XXX. Jest to celowe działanie, ponieważ jesteśmy przekonani, że najlepszą zachętą do dalszej pracy i działania jest pochwała i nagroda.
5. Odbiorcy projektu (grupa docelowa projektu):
Odbiorcami pośrednimi projektu są nauczyciele (około 240), natomiast bezpośrednimi uczniowie gimnazjów zainteresowani zagadnieniami ekonomicznymi. Przewidujemy, że będzie to około 1600 uczniów w I etapie, z czego około 240 uczniów weźmie udział w II etapie turnieju.
Projekt pod tytułem XIV Ogólnopolski Międzygimnazjalny Turniej Wiedzy Ekonomicznej jest adresowany do gimnazjalistów z całej Polski, którzy interesują się zagadnieniami ekonomicznymi.
Zagadnienia ekonomiczne, w tym związane z bankami, stwarzają uczniom wiele trudności, a przecież zagadnienia te dotykają każdej dziedziny życia człowieka. Podczas lekcji matematyki obserwujemy, że uczniowie mają kłopot nawet z prostymi pojęciami, jak np.: stopa procentowa, odsetki, kredyt. Nie wiedzą, jak radzić sobie w sytuacjach, gdy chcemy wziąć kredyt, po co się ubezpieczać, dlaczego trzeba oszczędzać, jak zaplanować swoją karierę zawodową. Uczniowie nie potrafią współpracować, rzadko wykazują się inicjatywnością i przedsiębiorczością. Dlatego tak ważne jest dla nas rozbudzanie zainteresowań tematyką ekonomiczną, rozpowszechnianie wiedzy ekonomicznej wśród młodzieży oraz motywowanie do zdobywania nowych doświadczeń i kształtowania odpowiednich postaw.
Program nauczania przewiduje jedną godzinę dydaktyczną na zagadnienia związane z bankiem, natomiast nie przewiduje omówienia innych zagadnień ekonomicznych, stąd w wielu szkołach prowadzone są koła ekonomiczne, które w doskonały sposób kształtują kompetencje kluczowe (zwłaszcza matematyczne oraz inicjatywność i przedsiębiorczość). Z naszego doświadczenia wynika, ze uczniowie uczestniczący w kołach ekonomicznych pogłębiają wiedzę ekonomiczną, rozwijają swoje zainteresowania, stają się bardziej zmotywowani do zdobywania nowych umiejętności i doświadczeń.
Największą jednak motywacją do tak wytężonej pracy jest udział w turnieju wiedzy ekonomicznej. Już na etapie szkolnym uczniowie muszą poradzić sobie z dużą konkurencją, pogodzić się z sukcesem lub porażką. Natomiast udział w etapie ogólnopolskim jest dla każdego uczestnika olbrzymim wyróżnieniem i motywacją do dalszej pracy.
Sposób rekrutacji:
Regulamin turnieju umieszczamy na stronie internetowej Gimnazjum nr 2 w Pińczowie. Rozsyłamy również informacje o turnieju do kuratoriów oświaty.
W każdej szkole, która jest zainteresowana udziałem w turnieju, muszą być przeprowadzone eliminacje szkolne (do końca stycznia 2013r.). Trzej najlepsi uczniowie tworzą zespół, który reprezentuje daną szkołę w etapie ogólnopolskim. Każda szkoła ma obowiązek przesłać protokół ze szkolnego etapu turnieju do organizatora, czyli Gimnazjum nr 2 w Pińczowie do końca stycznia 2013r.
I etap (szkolny) - szacujemy, iż w tym etapie weźmie udział przynajmniej 1400 uczniów szkół gimnazjalnych z całej Polski. W naszej szkole będzie to 20 uczniów.
II etap (ogólnopolski) – spodziewamy się zgłoszeń od około 60 gimnazjów, stąd liczba uczestników wyniesie około 180.
6. Miejsce realizacji projektu i jego zasięg:
XIV Ogólnopolski Międzygimnazjalny Konkurs Wiedzy Ekonomicznej ma zasięg ogólnopolski. Może wziąć w nim udział każda szkoła gimnazjalna, która przeprowadziła eliminacje wewnątrzszkolne i zgłosiła swoich uczniów do etapu ogólnopolskiego w terminie określonym w Regulaminie XIV Ogólnopolskiego Międzygimnazjalnego Konkursu Wiedzy Ekonomicznej. Każdą szkołę może reprezentować trzech najlepszych uczniów.
Projekt realizowany jest w całości przez Gimnazjum nr 2 im. Adolfa Dygasińskiego w Pińczowie. Przewidujemy, że w tegorocznej edycji wezmą udział uczniowie z około 80 gimnazjów z różnych zakątków Polski.
7. Czas realizacji projektu:
a) rozpoczęcie projektu: (dzień, miesiąc, rok) 15.12.2012r.
b) zakończenie projektu: (dzień, miesiąc, rok) 15.03.2013r.
8. Szczegółowy opis działań i ich formy:
Nazwa działania
|
Forma, metoda |
Zakres tematyczny |
Liczba osób |
Czas trwania |
Termin, miejsce |
Osoba odpowiedzialna |
Umieszczenie na stronie internetowej szkoły Regulaminu |
|
|
|
|
15.12.2012 www.gm2. pinczow.com |
Hanna Mitka - Marszalik |
Zajęcia pozalekcyjne |
Koło ekonomiczne, metody aktywizujące |
Podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii i bankowości
|
20 |
16 h |
grudzień- marzec 2012/2013pracownia matematyczna Gim. nr 2 w Pińczowie |
Małgorzata Martowicz, Elżbieta Kotulska |
Z wizytą w banku |
Prelekcja pracownika banku |
Lokaty bankowe, kredyty, karty płatnicze |
20 |
1h |
Grudzień 2012, PKO Bank Polski |
Małgorzata Martowicz |
Przeprowadzanie |
Turniej – I etap (szkolny) |
Zakres zgodny z Regulaminem XIV OMTWE |
Około 1600 uczniów gimnazjalnych |
1h |
Styczeń 2013, gimnazja z całej Polski, które chcą wziąć udział w II etapie
|
Szkolne komisje powołane przez dyrektorów odpowiednich placówek |
Przyjmowanie zgłoszeń |
Sprawozdanie, karta zgłoszenia |
|
Około 80 szkół |
Cały miesiąc
|
Do końca stycznia |
Przewodniczący szkolnych komisji konkursowych |
Rozpowszechnianie zagadnień ekonomicznych wśród gimnazjalistów Gimnazjum nr 2 w Pińczowie |
Uczniowie układają wiersze, rebusy, krzyżówki, wykonują plakaty |
Treści promujące oszczędzanie |
chętni uczniowie Gim. nr 2 w Pińczowie |
Cały miesiąc |
Luty 2013, Gim. nr 2 w Pińczowie |
Hanna Mitka Marszalik |
Zbiórka surowców wtórnych
|
Zbiórka baterii, kardridży, makulatury |
|
Uczniowie Gim. nr 2 w Pińczowie |
1 miesiąc |
Luty Gim. nr 2 w Pińczowie |
Anna Farmas, Iwona Ciszewska |
Czynności organizacyjne XIV OMTWE |
Opieka nad przybyłymi uczestnikami turnieju wraz z opiekunami |
Wyżywienie, nocleg, występy artystyczne, wycieczki |
Przeszło 300 osób (uczniowie + opiekunowie) |
Od popołudnia 14 marca do wieczora 15 marca |
14 -15 marca 2013 |
Katarzyna Bączek oraz wyznaczeni nauczyciele |
XIV OMTWE |
Turniej – etap II ogólnopolski |
Zakres zgodny z Regulaminem* XIV OMTWE |
Około 240 |
9 h |
15 marca 2013, Gimnazjum nr 2 w Pińczowie |
Hanna Mitka Marszalik, wszyscy pracownicy szkoły |
9. Spodziewane efekty działań (rezultaty):
Rezultaty twarde:
- około 240 gimnazjalistów z całej Polski weźmie udział w finale
XIV Ogólnopolskiego Międzygimnazjalnego Turnieju Wiedzy Ekonomicznej,
- 20 uczniów Gimnazjum nr 2 w Pińczowie będzie uczestniczyło w zajęciach szkolnego koła ekonomicznego,
- nauczyciele matematyki przeprowadzą 15 godzin zajęć w ramach koła ekonomicznego
(1 godzina tygodniowo od listopada do marca),
- 20 uczestników koła ekonomicznego działającego w Gimnazjum nr 2 weźmie udział
w prelekcji pracownika banku na temat lokat, kredytów oraz kart płatniczych,
- 90% uczniów Gimnazjum nr 2 zaangażuje się w działania zachęcające do oszczędzania: zbiórka surowców wtórnych, zużytych baterii, układanie wierszy, rebusów, krzyżówek, rymowanek, tworzenie plakatów o tematyce ekonomicznej.
Rezultaty miękkie:
- rozpowszechnienie wiedzy ekonomicznej wśród 20 uczniów uczestniczących
w zajęciach koła ekonomicznego działającego w Gimnazjum nr 2 w Pińczowie,
- zwiększenie umiejętności wykorzystywania wiedzy ekonomicznej w życiu codziennym u minimum 50% gimnazjalistów biorących udział w turnieju,
- wzmocnienie zainteresowań tematyką ekonomiczną u minimum 50% młodzieży biorącej udział w turnieju,
- wzmocnienie motywacji uczniów do zdobywania wiedzy oraz rozwijania własnych zainteresowań u minimum 50% uczestników turnieju,
- zwiększenie kompetencji kluczowych, zwłaszcza kompetencji matematycznych oraz inicjatywności i przedsiębiorczości u minimum 50% uczestników XIV OMTWE.
Wartość dodana:
- około 240 gimnazjalistów z całej Polski weźmie udział w wycieczkach dydaktycznych po ciekawych zakątkach Ponidzia (w przerwie między konkursem, a ogłoszeniem wyników),
10. Możliwość wykorzystania efektów projektu lub zdobytych doświadczeń po zakończeniu realizacji projektu – trwałość projektu:
- Umiejętności i wiedza zdobyta podczas przygotowywania się do turnieju będzie z pewnością przydatna w dalszym etapie kształcenia oraz w innych konkursach.
- Nastąpi wzrost umiejętności w zakresie myślenia matematycznego, przez co zwiększy się skuteczność rozwiązywania zadań problemowych w sposób logiczny i twórczy. Z pewnością będzie miało to wpływ na lepszy wynik egzaminu gimnazjalnego.
- Wiedza i umiejętności zdobyte podczas koła ekonomicznego wpłyną na poszerzenie horyzontów wiedzy ekonomicznej, bankowej i matematycznej wśród wszystkich uczestników turnieju.
- Nastąpi wzrost kompetencji kluczowych, zwłaszcza matematycznych oraz inicjatywności i przedsiębiorczości.
- Mamy nadzieję, że uczniowie biorący udział w naszym projekcie będą na dalszych etapach kształcenia nadal rozwijali swoje zainteresowania zagadnieniami ekonomicznymi, a być może zostaną sławnymi ekonomistami, przedsiębiorcami, matematykami, czy bankowcami.
- Poprzez organizację turnieju, nasze gimnazjum przyczynia się w sposób wymierny do promocji regionu.