19.05.2018

Weekendowy fakultet z SKO

maj 2018

Marnowanie jedzenia to problem wręcz globalny! Na świecie wyrzuca się 1,3 mld ton jedzenia, co stanowi 1/3 całości produkowanej żywności. Ta liczba przeraża, a jednak w codziennym życiu nawet nie zauważamy sytuacji, w których zamiast odpowiednio wykorzystać zakupione produkty, nieświadomie je marnujemy. Jakie zmiany warto wprowadzić w swoim postępowaniu z żywnością, by zaprzestać zjawisku marnowaniu żywności?

Jak przeciwdziałać marnowaniu żywności w domu?

Istnieją proste sposoby i zasady, które należy wprowadzić w swoim domu by zaprzestać marnowaniu żywności. Nie są pracochłonne i nie wymagają nakładu finansowego, a przyniosą same korzyści – nie tylko dla środowiska, gospodarki, ale i dla nas samych.

 W swoich domach powinniśmy przede wszystkim zadbać o:

1. Planowanie posiłków – zaplanowanie wcześniej posiłków, które będą przygotowywane na przestrzeni tygodnia lub dwóch, nie tylko pozwoli na skontrolowanie jakości posiłków, ale również zapobiegnie marnowaniu żywności; dzięki ustalonemu jadłospisowi łatwo będzie można przygotować listę potrzebnych produktów oraz porównać ze stanem domowej spiżarni.

2. Przygotowywanie listy zakupów – dzięki liście potrzebnych produktów, można uniknąć zakupu artykułów spożywczych, które są niepotrzebne i nieplanowane do spożycia podczas tygodnia; lista uchroni również od zakupu tymczasowej zachcianki „spożywczej”, często niezdrowej!

3. Prawidłowe przechowywanie produktów spożywczych – zapewnienie artykułom spożywczym odpowiednich warunków przechowywania, zapewni dłuższą ich przydatność do spożycia i zapobiegnie psuciu.

4. Samodzielnie porcjowanie jedzenia przez członków rodziny - nakładanie na talerze domowników zbyt dużych ilości jedzenia, skutkuje zwykle jej wyrzucaniem. Samodzielnie decydowanie o wielkości porcji zapewni dostosowanie ilości jedzenia do aktualnej chęci/potrzeby i zapobiegnie pozbywania się resztek.

5. Sprawdzanie daty ważności i stosowanie zasady FIFO –  śledzenie dat ważności, które są podane na opakowaniu, pozwala na ustalenia prawidłowej kolejności spożycia produktów; wiedza na temat daty ważności, umożliwia też zaplanowanie wykorzystania artykułu przed momentem, w kótrym nie będzie już zdatny do spożycia. Wprowadzenie zasady FIFO ( ang. first in – first out, pierwsze wchodzi – pierwsze wychodzi) ułatwia „logistykę” w lodówce – jeżeli coś zostało kupione wcześniej, powinno być wcześniej zjedzone (stoi z przodu półki) niż produkt kupione później (stoi z tyłu półki). Chyba że, data ważności wymusza inne ułożenie.

6. Wykorzystywanie kreatywnie resztek – resztki z obiadu czy warzywa z zupy nie nadają się tylko "do kosza". Można z nich przyrządzić naprawdę pyszne smakołyki – pasztety, placuszki, pasty do chleba,...Została Ci połowa kubeczka jogurtu? Nie ma problemu! Można go użyć z mlekiem do koktajlu bądź rozrobić serek biały z warzywami! Po inspirację warto zajrzeć do książek kucharskich bądź Internetu. Sami będziecie zdziwieni różnorodnością zastosowań resztek!

7. Uświadamianie już od najmłodszych lat – rozmowy z dziećmi na temat problemu marnowania żywności na świecie oraz sposobów zapobiegania temu zjawisku (również u Was w domu), zwiększą poziom świadomości i w przyszłości zapobiegną np. wyrzucaniu niechcianego jedzenia w szkole.

Tych kilka prostych sposobów pozwoli na zmniejszenie liczby marnowanej żywności w Waszych domach. Pojedyncze działanie nie zmieni oczywiście statystyk krajowych, jednak podążając za przysłowiem – „kropla drąży skałę”, nawet małe działanie może przynieść efekt w przyszłości!

 źródło: https://zdrowyprzedszkolak.pl/zdrowe-zywienie/870/jak-nie-marnowac-zywnosci.html

58
Dodaj Komentarz
  • 2
  • 8
  • 7