19.10.2016

W mieście Mikołaja Kopernika

„Śladami Mikołaja Kopernika”

6 października 2016 r. uczniowie klas: 3 b i 2 f ze Szkoły Podstawowej Nr 2 w Trzciance wraz z opiekunami wyjechali na wycieczkę do Torunia - miasta pełnego magicznych miejsc    i atrakcji. Tuż po przyjeździe, uczestnicy wycieczki zaopatrzeni w chusty, które odróżniały   od innych grup. zwiedzili Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, miejsce w którym nikt się nie nudził, gdyż w atrakcyjny, multimedialny i interaktywny sposób z pomocą animatorów wszyscy mogli poszerzyć swoją wiedzę w wielu dziedzinach. Wśród wielu wystaw, które obejrzeli uczniowie na uwagę zasługują dwie stałe – „O Obrotach” – poświęcona idei koła      i ruchu obrotowego oraz „Rzeka” –obejmująca model rzeki od źródeł po ujście. Inną ciekawą atrakcją jaką przeżyli uczestnicy wycieczki były zajęcia w Żywym Muzeum Piernika, gdzie własnoręcznie wykonali wyroby piernikowe według najlepszych receptur sprzed 500 lat. Poznali recepturę wypieku, a łącząc wszystkie składniki, własnoręcznie wygniatali, wkładali do form i kładli na blachę swoje pierniczki. Gotowe, pierniki, dzieci przywiozły do domu na pamiątką pobytu w muzeum. Pokaz odbywał się w historycznej, średniowiecznej stylistyce, pod opieką Mistrza i Wiedźmy Korzennej! Pobyt w muzeum był dla dzieci niesamowitym przeżyciem. Następnym punktem wycieczki było Planetarium. Wszyscy z zapartym tchem oglądali film pt. „Cudowna podróż” i przyswajali sobie najważniejsze informacje o planetach Układu Słonecznego. Tam rakietą kosmiczną polecieli zwiedzać planety. Obejrzeli kratery na Księżycu, zobaczyli, z czego zbudowane są pierścienie Saturna i dlaczego Mars jest czerwony. Poznali też legendę powstania Małej i Wielkiej Niedźwiedzicy. Kolejnym punktem naszej wyprawy był spacer z przewodnikiem Torunia, w naszym przypadku z przewodniczką po Staromiejskiej Dzielnicy z zespołem zabytków Starego Miasta. Pani, która nas oprowadzała mówił bardzo ciekawie. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Kościoła NMP. Następnie wąskimi uliczkami Torunia udaliśmy się na Rynek Staromiejski. Podziwialiśmy zabytkowe kamieniczki, Ratusz, pomnik Mikołaja Kopernika, Dwór Artusa, Katedrę Św. Janów, gdzie ochrzczony został Mikołaj Kopernik, fontannę, gdzie chłopcy          i dziewczynki głaskali złote żabki-symbol Torunia-bo jak głosi legenda miało to przynieść           im szczęście, Osiołka oraz piernikową aleję gwiazd, tu kupiliśmy  pamiątki. Po udanych zakupach udaliśmy się pod dom Mikołaja Kopernika, a w drodze do autokaru zatrzymaliśmy się przy średniowiecznych murach obronnych, zwracając szczególną uwagę na najciekawszy ich fragment-Krzywą Wieżę. Legenda głosi, że wybudował ją rycerz zakonny, który miał jedną nogę dłuższą a drugą krótszą.                                                                                               W domach byliśmy wieczorem, zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, gdyż przeżyta wspólnie przygoda, niewątpliwie dostarczyła wielu niezapomnianych wrażeń, które na długo pozostaną w naszej pamięci. My natomiast jesteśmy dumne z naszych podopiecznych, którzy byli bardzo dzielni  i grzeczni podczas całej podróży, pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych. Na medal spisali się też rodzice, którzy pomagali nam w opiece nad dziećmi. Dziękujemy!