28.01.2016

Dokładność i cierpliwość - doskonalimy umiejętności miękkie razem z SKO

Szkolne Kasy Oszczędności - okazja do oszczędzania ale i okazja do wspólnego działania i integracji międzyklasowej.

Przy okazji projektu "Góra grosza" każda klasa zebrała stosy groszy. Ilość gromadzonego bilonu przerosła nasze oczekiwania. Jednak zdecydowanie bardziej nas zaskoczyło wyjątkowee zaangażowanie uczniów Akademii Pitagorasa w pierwszy etap liczenia drobiazgów. Jest wiele aspektów, na które warto zwrócić uwagę:

  • Kreatywność w sposobie przechowywania bilonu. Wykorzystaliśmy pudełka po czekoladkach w kształcie choinki, słoiki po przysłowiowych ogórkach, szklane tuby, puszki po kawie a nawet kartoniki po mleku :)
  • "Czasoumilacz" Filip dbał o to, by nikt nie słyszał ciszy w uszach. Usłyszeliśmy ciekawe historie naukowe, a także wyobrażenia i porównania naszej pracy do wysiłku zawodowych sportowców. Dowiadywaliśmy się o zmianie tempa pracy, a także byliśmy motywowani do podjęcia wysiłku segregacji monet.
  • Efekty gimnastyczne koleżanek Malwiny i Lili, czyli szpagaty, które wprawiały panie nauczycielki w drżenie i niepokój o zdrowie dziewczynek ;-)
  • Algorytmy liczenia monet. 
    Niektórzy segregowali monety wg nominałów, a następnie odliczali kolejne złotówki.
    Inni odliczali złotówki od razu.
  • Sposoby notowania kolejnych złotówek. Przeważał zapis "metodą kreskową" w podziale na nominały ;-)

 

test
U nas masz jak w banku - pomoc, zaangażowanie i uśmiech. Uczniowski bank Akademii Pitagorasa.
                   test
                               Uśmiech to podstawa, uśmiech to zabawa :)

Filip próbował dziś szacować ilość zgromadzonych monet. Dla ułatwienia podam Wam ile wynosiła ostatni nakład monet w roku 2014:

Rok1
grosz
2 grosze5 groszy10 groszy20 groszy50 groszy

1
złoty

2
złote
5
złotych

2014 
(MW)


86 000 000

20 000 000

15 000 000

88 000 000

46 000 000

28 400 000

35 250 000

28 000 000

Źródło: wikipedia.pl

 

Ciekawostka:

Specyfikacja monet obiegowych

NominałStopŚrednica (mm)Masa (g)Rant
1 grosz mosiądz manganowy (M-Mn) 15,5 1,64 ząbkowany
2 grosze mosiądz manganowy (M-Mn) 17,5 2,13 gładki
5 groszy mosiądz manganowy (M-Mn) 19,5 2,59 ząbkowany/gładki
10 groszy miedzionikiel (MN) 16,5 2,51 ząbkowany/gładki
20 groszy miedzionikiel (MN) 18,5 3,22 ząbkowany
50 groszy miedzionikiel (MN) 20,5 3,94 ząbkowany
1 złoty miedzionikiel (MN) 23,0 5,00 ząbkowany/gładki
2 złote rdzeń: miedzionikiel (MN)

pierścień: brązal (B-Al)

21,5 (rdzeń: 12,0) 5,21 gładki
5 złotych rdzeń: brązal (B-Al)

pierścień: miedzionikiel (MN)

24,0 (rdzeń: 16,0) 6,54 moletowany nieregularnie

Źródło: wikipedia.pl

 

Pytanie:

  • Drogie dzieci, czy potraficie odczytać i zapisać ile monet jednogroszowych, a ile pięśćdziesięciogroszowych powstało w 2014 roku?
  • Kto pokusi się o zliczenie ile łącznie wszystkich monet wyemitowano w 2014 roku?

    O! La boga!!!
    Jak tą ogromną liczbę przeczytać?!
2
Dodaj Komentarz
  • 5
  • 7
  • 9
Komentarze
  • SzkolneBlogi
    SzkolneBlogi
    194.242.xxx.xxx
    2016-01-13 13:49 | Temat: Żyrafka Lokatka lubi pomagać
    ODPOWIEDZ

    Zapraszam do zakładki dla Opiekunów SKO (w menu, które pojawia się po kliknięciu w swój login w prawym górnym rogu strony). We wpisie pt. "Praktyczny przewodnik" znajduje się prezentacja dotycząca prowadzenia bloga. Jest w niej m.in. informacja o tym, jak opublikować wpis - żeby był widoczny dla innych. :)

  • akademia_pitagorasa
    akademia_pitagorasa
    77.253.xxx.xxx
    2016-01-28 13:00 | Temat: :)
    ODPOWIEDZ

    Dziękuję :)