28.01.2016
Dokładność i cierpliwość - doskonalimy umiejętności miękkie razem z SKO
Szkolne Kasy Oszczędności - okazja do oszczędzania ale i okazja do wspólnego działania i integracji międzyklasowej.
Przy okazji projektu "Góra grosza" każda klasa zebrała stosy groszy. Ilość gromadzonego bilonu przerosła nasze oczekiwania. Jednak zdecydowanie bardziej nas zaskoczyło wyjątkowee zaangażowanie uczniów Akademii Pitagorasa w pierwszy etap liczenia drobiazgów. Jest wiele aspektów, na które warto zwrócić uwagę:
- Kreatywność w sposobie przechowywania bilonu. Wykorzystaliśmy pudełka po czekoladkach w kształcie choinki, słoiki po przysłowiowych ogórkach, szklane tuby, puszki po kawie a nawet kartoniki po mleku :)
- "Czasoumilacz" Filip dbał o to, by nikt nie słyszał ciszy w uszach. Usłyszeliśmy ciekawe historie naukowe, a także wyobrażenia i porównania naszej pracy do wysiłku zawodowych sportowców. Dowiadywaliśmy się o zmianie tempa pracy, a także byliśmy motywowani do podjęcia wysiłku segregacji monet.
- Efekty gimnastyczne koleżanek Malwiny i Lili, czyli szpagaty, które wprawiały panie nauczycielki w drżenie i niepokój o zdrowie dziewczynek ;-)
- Algorytmy liczenia monet.
Niektórzy segregowali monety wg nominałów, a następnie odliczali kolejne złotówki.
Inni odliczali złotówki od razu. - Sposoby notowania kolejnych złotówek. Przeważał zapis "metodą kreskową" w podziale na nominały ;-)
![]() |
U nas masz jak w banku - pomoc, zaangażowanie i uśmiech. Uczniowski bank Akademii Pitagorasa. |
![]() |
Uśmiech to podstawa, uśmiech to zabawa :) |
Filip próbował dziś szacować ilość zgromadzonych monet. Dla ułatwienia podam Wam ile wynosiła ostatni nakład monet w roku 2014:
Rok | 1 grosz | 2 grosze | 5 groszy | 10 groszy | 20 groszy | 50 groszy |
1 | 2 złote | 5 złotych |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 |
86 000 000 |
20 000 000 |
15 000 000 |
88 000 000 |
46 000 000 |
28 400 000 |
35 250 000 |
28 000 000 |
– |
Źródło: wikipedia.pl
Ciekawostka:
Specyfikacja monet obiegowych
Nominał | Stop | Średnica (mm) | Masa (g) | Rant |
---|---|---|---|---|
1 grosz | mosiądz manganowy (M-Mn) | 15,5 | 1,64 | ząbkowany |
2 grosze | mosiądz manganowy (M-Mn) | 17,5 | 2,13 | gładki |
5 groszy | mosiądz manganowy (M-Mn) | 19,5 | 2,59 | ząbkowany/gładki |
10 groszy | miedzionikiel (MN) | 16,5 | 2,51 | ząbkowany/gładki |
20 groszy | miedzionikiel (MN) | 18,5 | 3,22 | ząbkowany |
50 groszy | miedzionikiel (MN) | 20,5 | 3,94 | ząbkowany |
1 złoty | miedzionikiel (MN) | 23,0 | 5,00 | ząbkowany/gładki |
2 złote | rdzeń: miedzionikiel (MN)
pierścień: brązal (B-Al) |
21,5 (rdzeń: 12,0) | 5,21 | gładki |
5 złotych | rdzeń: brązal (B-Al)
pierścień: miedzionikiel (MN) |
24,0 (rdzeń: 16,0) | 6,54 | moletowany nieregularnie |
Źródło: wikipedia.pl
Pytanie:
- Drogie dzieci, czy potraficie odczytać i zapisać ile monet jednogroszowych, a ile pięśćdziesięciogroszowych powstało w 2014 roku?
- Kto pokusi się o zliczenie ile łącznie wszystkich monet wyemitowano w 2014 roku?
O! La boga!!!
Jak tą ogromną liczbę przeczytać?!
2
3
Zapraszam do zakładki dla Opiekunów SKO (w menu, które pojawia się po kliknięciu w swój login w prawym górnym rogu strony). We wpisie pt. "Praktyczny przewodnik" znajduje się prezentacja dotycząca prowadzenia bloga. Jest w niej m.in. informacja o tym, jak opublikować wpis - żeby był widoczny dla innych. :)
Dziękuję :)