12.11.2024

Uroczyste otwarcie Zielonej Pracowni pn. „Beskidzka Eko-Moc”

Uwieńczeniem realizowanego w naszej szkole projektu „Zielona Pracownia 2024” jest  jej uroczyste otwarcie, które odbyło się 6 listopada b.r. W dwuetapowym konkursie organizowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 60 000zł. Projekt zakładał stworzenie innowacyjnej, technologicznie zaawansowanej szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, geograficznych, geologicznych i ekologicznych. Głównym celem powstania Zielonej Pracowni jest podniesienie świadomości i kompetencji ekologicznych naszych uczniów, kształtowanie postaw odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego oraz wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju i zachowań proekologicznych w ujęciu zarówno lokalnym jak i globalnym.

Otwarcie Zielonej Pracowni poprzedził spektakl o tematyce ekologicznej pt. „Na ratunek Matce Ziemi”. Inscenizacja zaprezentowana przez uczniów klasy 4 w obrazowy i przejmujący sposób pokazała, jak ważne jest zachowanie równowagi w naturze oraz jak każdy z nas może przyczynić się do jej ochrony poprzez codzienne wybory, tj. unikanie plastiku jednorazowego użytku, oszczędzanie wody czy segregację śmieci. Przedstawienie było zachętą do wspólnych działań na rzecz Matki Ziemi, mających zapewnić jej zdrowie oraz stabilność na długie lata. Uczniowie klasy 4 wykazali się wspaniałą grą aktorską, a ich ciężka praca włożona w przygotowanie spektaklu, została nagrodzona wielkim uznaniem ze strony publiczności. 

Po spektaklu uczniowie i zaproszeni goście udali się do Zielonej Pracowni, gdzie odbyło się symboliczne przecięcie wstęgi i lekcja otwarta prowadzona przez nauczycielkę geografii i przyrody Panią Dagmarę Szpyrkę. Podczas zajęć w Zielonej Pracowni uczniowie przeprowadzali doświadczenia i eksperymenty, prezentujące innowacyjny sprzęt i pomoce dydaktyczne takie jak: monitor interaktywny, zestaw do pozyskiwania wodoru, auto napędzane wodorem, autka napędzane energią słoneczną, zestaw do produkcji energii ze słonej wody, zestaw do produkcji energii powstającej w wyniku reakcji chemicznych zachodzących pod wpływem różnic temperatury wody, zestaw z miernikami do produkcji energii wiatrowej, walizka ekobadacza z odczynnikami do pomiaru pH, twardości i zanieczyszczeń  wody oraz gleby, sprzęt i odczynniki do badania stanu powietrza, stacja pogody, barometr chemiczny, detektor jakości powietrza, lewitujący globus, mikroskopy, mikroskopowa kamera cyfrowa, modele 3D budowy komórkowej, modele budowy skorupy ziemskiej, okazy skał, minerałów i skamieniałości. 

Utworzenie Zielonej Pracowni oraz realizacja projektu edukacyjnego wpłynie na podniesienie poziomu wiedzy i świadomości uczniów naszej szkoły w zakresie przyrody, geografii, geologii, ekologii i ochrony środowiska. Niestandardowe, oparte przede wszystkim na doświadczeniach i eksperymentach zajęcia pozwolą kształtować umiejętność myślenia przyczynowo-  skutkowego i dostrzegania oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem ze szczególnym uwzględnieniem działalności człowieka.

0
Dodaj Komentarz
  • 18
  • 12
  • 10