Projekt czytelniczo - artystyczny "Zaczytane Królestwo" - 18.12.2019
Uczniowie kl. II Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Grochowie realizowali projekt czytelniczo- artystyczny "Zaczytane Królestwo".
Głównym celem projektu było rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczniów oraz rozwijanie kreatywności w oparciu o baśnie H. Ch. Andersena, których tematyka jest ponadczasowa, ponieważ dotyka wartości wychowawczych.
Przewodnie hasło realizowanego projektu to: "Podejmujemy wyzwanie na zaczytanie".
Praca metodą projektu pozwoliła wykształcić w uczniach wiele kompetencji, które pozwolą im lepiej funkcjonować w przyszłym życiu. Te kompetencje to: porozumiewanie się, umiejętność współpracy w zespole, planowanie uczenia się, rozwiązywanie napotkanych problemów, wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz wsparcie dla procesu uczenia się.
Podczas realizacji projektu uczniowie zapoznali się z postacią wybitnego baśniopisarza oraz jego twórczością, ustalili cechy baśni, otrzymali sylwety zamków zbudowanychz figur geometrycznych i stworzyli swoje zamkowe, zaczytane królestwo, które zabrali do domu, aby wykleić zamek cegiełkami o różnych wartościach czasowych. Uczniowie podjęli czytelnicze wyzwanie. Ze zbioru baśni H. Ch. Andersena wybierali dowolne utwory i czytali codziennie, licząc czas, by zebrać jak najwięcej cegiełek do wyklejenia ścian zamków. Uczniowie przedstawili również różnymi środkami plastycznymi wybrane wydarzenia z baśni "Królowa Śniegu". Z przygotowanych prac stworzyli wspólnie linię czasu wydarzeń, nadając im tytuły.
W klasie, podczas zajęć uczniowie wsłuchiwali się w baśnie czytane przez p. Monikę Kondraciuk, p. dyrektor Joannę Telak, p. Iwonę Roeding i p. Annę Wyszomirską oraz przez samych uczniów, rozmawiali na ich temat, formułując trafne wnioski i pouczenia oraz wykonując różnorodne prace plastyczne. Często pracowali w grupach, opowiadali wybrane wydarzenia z baśni, które się im najbardziej podobały, a omawiając budowę listu, wspólnie napisali list do Brzydkiego Kaczątka.
W związku ze zbliżającymi się świętami wszyscy uczniowie czytali wspólnie na zajęciach baśń pt. "Dziewczynka z zapałkami". To poruszająca opowieść, która pobudza wrażliwość oraz uczy empatii dla będących w potrzebie. Pozwala uczniom zrozumieć, że czas świąt to czas wyjątkowy, kiedy nikt nie powinien czuć się samotny i nieszczęśliwy.
Podsumowaniem projektowych działań był guizczytelniczy, gdzie uczniowie odwołali się do wiedzy zdobytej podczas realizacji projektu, prezentacja wyklejonych czytelniczymi cegiełkami zamków oraz wyłonienie zwycięzców czytelniczego wyzwania.