Turniej wiedzy i sprawności "Bezpieczny SKO-wicz"
W dniu dzisiejszym uczniowie klas I-III wspaniale bawili się podczas szkolnego turnieju wiedzy i sprawności „Bezpieczny SKO-wicz”.
Cele turnieju:
- utrwalenie wiedzy dotyczącej znajomości podstawowych zasad ruchu drogowego;
- wdrażanie do działań profilaktycznych na rzecz ochrony zdrowia i życia;
- zachęcanie do udziału w zabawach na zasadzie rywalizacji;
- rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie;
- integracja klas
Zadania turniejowe:
1. Rozwiązanie zagadek o ruchu drogowym.
a) Stoją przy drodze na jednej nodze
wszystkim kierowcom ku przestrodze.
Obrazki na nich rozmaite,
czyta kierowca zamiast liter.
b) W białej czapce
na ulicy ważną jest osobą.
Wszyscy słuchać go muszą,
gdy kieruje ruchem.
c) Zgadniesz co to jest,
gdy pomyślisz szczerze.
Tak nazywa się część jezdni
lub w Zoo zwierzę.
2. Pięć zasad przechodzenia przez jezdnię.
Każdy zespół otrzymał kopertę, a w niej paski papieru z wypisanymi zasadami przejścia przez ulicę. Zadanie polegało na ułożeniu pasków we właściwej kolejności zgodnie z zasadą przechodzenia przez ulicę.
Na chodniku przystań bokiem,
popatrz w lewo bystrym okiem,
skieruj w prawo wzrok sokoli,
znów na lewo spójrz powoli,
jezdnia wolna więc swobodnie mogą po niej
przejść przechodnie.
3. Odpowiedzi: TAK - NIE
- Czy możesz przejść na drugą stronę kiedy światło jest czerwone?
- Wyskoczyła na ulicę piłka nożna, czy można za nią pobiec czy nie można?
- Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?
- Czy należy drogowe znaki znać, żeby wiedzieć co i jak?
- Przez jezdnię sobie przebiegnę, bo mnie się bardzo śpieszy, niech inni sobie szukają przejścia dla pieszych.
4. Numery alarmowe
Każdy zespół otrzymał kopertę, w której znajdowały się trzy obrazki z pojazdami: samochód policyjny, ambulans, wóz strażacki oraz trzy numery telefonów alarmowych 997, 998, 999. Należało dopasować numery telefonów do właściwego pojazdu.
5. Losowanie zestawów pytań i udzielanie odpowiedzi.
Zestaw nr1
1. Gdy obcy człowiek próbuje zatrzymać cię na ulicy:
a) idziesz posłusznie za nim,
b) biegniesz w kierunku, gdzie są ludzie,
c) głośno wzywasz pomocy.
2. Co oznaczają światła na sygnalizatorze świetlnym?
3. Dlaczego dzieci powinny nosić znaczki odblaskowe?
4. Co trzeba zrobić jeśli dziecko się skaleczy?
Zestaw nr 2
1. Ktoś kogo nie znasz zatrzymuje się samochodem i proponuje ci, że
podwiezie cię do domu. Co zrobisz?
a) mówisz: „Chętnie pojadę,
b) szybko siadasz do jego samochodu, żeby się nie rozmyślił,
c) nie podejmujesz z nim rozmowy i idziesz w swoją stronę.
2.Co to są pojazdy uprzywilejowane? Wymień je.
3.Kto może kierować ruchem drogowym?
4. Na którym siedzeniu w samochodzie powinno siedzieć dziecko – na tylnym, czy na przednim.
Zestaw nr 3
1. Co zrobisz, gdy obca osoba namawia cię abyś poczęstował się cukierkami?
a) częstujesz się
b) mówisz: „ Nie dziękuję” i odchodzisz, a następnie powiadamiasz o tym rodziców.
c) częstujesz się i namawiasz kolegów żeby zrobili to samo.
2. Kiedy karetka pogotowia może przejechać na czerwonym świetle?
3. Jak nazywa się przedmiot, którym policjant zatrzymuje pojazdy?
4. Gdzie znajdują się pasy bezpieczeństwa i do czego służą?
Zestaw nr 4
1. Jesteś sam w domu, a ktoś kogo nie znasz puka do drzwi. Co zrobisz? a) otworzysz drzwi i zapytasz o co chodzi,
b) powiesz, że jesteś sam i nie możesz nikogo wpuszczać,
c) lekko uchylisz drzwi żeby zobaczyć kto puka.
2.Co oznacza czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym?
3. Komu jest potrzebny fotelik w samochodzie?
4. Wylałeś na siebie gorącą herbatę, co robisz?
Zestaw nr 5
1. Obca osoba pyta gdzie mieszkasz, co robisz?
a) bez wahania podajesz jej swój adres
b) prowadzisz obcą osobę do swojego domu
c) nie reagujesz na zaczepki i odchodzisz.
2.Co zrobisz gdy widzisz, że coś się pali?
3. W którym miejscu należy przechodzić przez jezdnię?
4. Co powinno znajdować się w apteczce pierwszej pomocy?
6. Ułożenie przejścia dla pieszych.
Zespoły siedzą na linii startu. Obok każdego zespołu leżą białe i czarne paski. Na sygnał pierwsze dziecko z zespołu bierze pasek i biegnie do wyznaczonego miejsca i kładzie go na podłodze. Następnie obiega pachołek i wraca na miejsce startu. Czynność tą powtarzają kolejni zawodnicy. Wygrywa drużyna, która pierwsza ułoży „zebrę”.
7. Kierowca i pasażer.
Dzieci siedzą parami na linii startu. Na sygnał jedno dziecko siada na kocu – pasażer, a drugie – kierowca ciągnie koc do wyznaczonego miejsca. Tam następuje zamiana – kierowca jest pasażerem , a pasażer kierowcą. Wracają na linię startu i przekazują koc następnej parze.
☆DOBRY WIECZÓR ☆
_____ ,x.*`,x.*`,x................
__,x.*`,x.*`,x.....................
_,x.*`,x.*`,x..................Serdecznie
x.*`,x.*`,x.........................pozdrawiam
x.*`,x.*`,x................ Blogowych
,x.*`,x*`,x.................Przyjaciół.
,x.*`,x.*`,x.............. Życzę
_,x.*`,_x.*`,x............... wspaniałego
____,x.*`,,x.*`,x......... weekendu.
_______,x.*`,x`*`,x.....................
Cieplutko pozdrawiamy i życzymy wspaniałego weekendu:)
Serdecznie pozdrawiam. Życzę wspaniałego wieczoru.