Konkurs " Dbamy o środowiSKO "
„Chrońmy Ziemię – niszcząc ją, niszczymy siebie”
Program SKO służy nie tylko poznawaniu zagadnień związanych z finansami. „Oszczędność” według nas ma szerokie znaczenie. Propagujemy także działania związane z ekologią, niesieniem pomocy zwierzętom oraz racjonalnym gospodarowaniem surowcami i czasem.
Każdy z nas powinien umieć dbać o środowisko, ponieważ jego kondycja jest ściśle związana z życiem naszym oraz naszych dzieci i bliskich. Wszystko czego potrzeba nam do życia czerpiemy właśnie z przyrody dlatego konieczność dbania o nią powinniśmy zaszczepić naszym dzieciom – to one są naszą przyszłością. Funkcjonowanie człowieka bez przyrody jest niemożliwe, człowiek, który nie dba o przyrodę i środowisko szkodzi samemu sobie. Trzeba nauczyć się dbać o środowisko, w którym żyjemy dlatego ekologia towarzyszy nam od samego początku.
Nasza placówka znajduje się w miejscu zielonym, cichym, oddalonym od gwaru ulic. Zamiast warkotu silników samochodowych mogą wsłuchać się w śpiew ptaków. Dzięki temu dzieciom łatwiej zrozumieć, że przyroda jest ważnym, jeśli nie najważniejszym elementem naszego życia.
Każdego roku podejmujemy szereg działań o profilu ekologicznym:
1. Akcja „Sprzątanie Świata”
Tego dnia uczniowie wszystkich klas porządkowali teren parku szkolnego oraz przystanki i główne drogi Michałowa.
Nie jest to akcja jednorazowa, ponieważ poszczególne klasy mają przez cały rok przyporządkowany teren, o który mają dbać.
2. Obchody Światowego Dnia Ochrony Zwierząt
Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.
Dzień zwierząt jest dobrą okazją do zastanowienia się nad tym, jakie obowiązki w ramach obowiązującego prawa powinni spełniać właściciele zwierzaków i jakich zmian w naszym prawie należałoby dokonać, by poprawić los zwierząt.
Członkowie SKO we współpracy z LOP podjęli akcję pomocy zwierzętom ze schroniska. W tym celu na holu głównym szkoły została wykonana gazetka propagująca pomoc zwierzętom oraz pudło na dary. Zebrane dary dla psów zostały dostarczone przez opiekuna SKO do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Radomiu.
Uczniowie wzięli również udział w konkursie plastycznym "Mój pies".
3. Oszczędzanie – zajęcia zintegrowane
Moduł poświęcony był oszczędzaniu, w sensie dosłownym i w przenośni – od pieniędzy i funkcjonowania banku, poprzez poszanowanie zdrowia, po „oszczędzanie Ziemi”, rozumiane jako odpowiedzialne gospodarowanie jej bogactwami, jak też dbałość o środowisko. Osią narracyjną modułu były kartki z pamiętnika Eli, w których opisuje ona wydarzenia z życia swojej rodziny. W każdym dniu dzieci czytały jedną kartkę. Sytuacje z pamiętnika były punktem wyjścia do dyskusji i prac dzieci.
4. Oszczędzamy światło i wodę
Zadaniem dyżurnych klasowych jest między innymi dopilnowanie, aby światło w salach nie paliło się bez potrzeby.
Innym zadaniem, związanym z oszczędzaniem, jest oszczędzanie wody; wszyscy mają pamiętać o zakręcaniu kranów.
5. Dokarmianie ptaków i zwierząt leśnych
Członkowie LOP, którzy są również członkami SKO przygotowali upominki dla skrzydlatych przyjaciół – wykonali i zawiesili karmniki. Ptaki na pewno odwdzięczą się wiosną pięknym śpiewem w naszym szkolnym parku.
Opiekun SKO postarała się o odpady owoców, które uwielbiają zwierzęta leśne.
Dzięki pomocy męża (myśliwego) i brata opiekunki SKO udało się dostarczyć owoce na karmisko do lasu.
Podjęto również działania mające na celu dokarmianie bażantów. We współpracy z myśliwymi gromadzono ziarno dla tych pięknych ptaków.
6. Zbieranie surowców wtórnych
Uczniowie w bieżącym roku szkolnym zbierają makulaturę, puszki oraz baterie. Rozstrzygnięcie konkursu międzyklasowego odbędzie się na początku czerwca 2011 r.
W klasie II został przeprowadzony cały blok tematyczny zajęć pod hasłem „Przygody Kapsla i Puszki”. Uczniowie zapoznali się między innymi z historią opakowań płynnych i sypkich, rodzajami odpadów, możliwością przetwarzania oraz ich wpływem na środowisko. Bardzo ciekawym zagadnieniem była odpadoplastyka -.uczniowie obejrzeli prace artystów, które wykonane zostały z surowców wtórnych. Następnie sami zaprojektowali i wykonali swoje dzieła.
Szkoła zorganizowała akcję “Baterie zbieramy - wspólnie o środowisko dbamy”, w ramach której zbieramy zużyte baterie.
7. Elektrośmieci – przynieś z mieszkania do punktu zbierania.
Uczniowie dowidzieli się, co to są elektrośmieci i przeprowadzili akcję ulotkową uświadamiającą rodziców, sąsiadów i znajomych.
8. Praca z pakietem edukacyjnym EKOLOGIA i ekologiczny quiz
Podczas pracy z pakietem uczniowie zbierali punkty, a na zakończenie sprawdzili swoje wiadomości. Za zebrane punkty otrzymywali tytuły i dyplomy:
- MŁODY PRZYRODNIK
- DOBRY MŁODY PRZYRODNIK
- DOSKONAŁY MŁODY PRZYRODNIK
9. Obchody Dnia Ziemi
- uroczysty apel
- wyróżnienie i nagrodzenie laureatów rodzinnego konkursu plastycznego: „Coś z niczego" - zabawka z odpadów
- Dekalog Miłośnika Przyrody – uczniowie kl. II i III ułożyli, zapisali, wygłosili na apelu i wywiesili reguły, których powinien przestrzegać każdy kto kocha przyrodę.
- projekcja filmu z serii „Był sobie człowiek” : „Dokąd prowadzi nas przyszłość”- bohaterowie filmu snują pesymistyczną wizję przyszłości. Czy my, ludzie współcześni, potrafimy ocalić naszą cudowną, piękną Ziemię?
10. Święto Polskiej Niezapominajki
Niezapominajka, to kwiat symbolizujący swoją nazwą szeroki zakres tematów.
Począwszy od przyrody, którą należy szanować i ratować, poprzez pamięć o bliskich
osobach i miejscach. Święto niezapominajki może trwać przez cały rok. Zależy to tylko od nas.
W przeddzień tego pięknego święta dzieci przyszły ubrane na niebiesko i przyniosły ze sobą sadzonkę niezapominajki.
W programie obchodów Święta Polskiej Niezapominajki odbyły się różnorodne działania m.in.:
- niezapominajkowe rozważania – zajęcia w sali
- niebieski spacer
- rozstrzygnięcie konkursu plastycznego – „Nie zapomnij o przyrodzie – niezapominajka Ci pomoże”
- niezapominajkowa łączka – sadzenie niezapominajek w parku szkolnym
Dzieci są czystą ekologicznie kartą, na której możemy wypisać dowolne idee, wartości, postawy. Ich naturalne zainteresowanie tym, co dzieje się wokół nich sprawia, że chętnie słuchają o ptakach, zwierzętach, przyrodzie od najmłodszych lat.
Wiedza nabywana w szkole jest przez dzieci internalizowana, czyli osiada w nich na zawsze. To, co stanie się teraz z ekologicznym schematem będzie miało wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w dorosłości.
Mini galeria z naszych działań o profilu ekologicznym:
Akcja "Sprzątanie Świata" |
---|
![]() |
Obchody Światowego Dnia Ochrony Zwierząt |
Oszczędzanie - zajęcia zintegrowane |
![]() |
Dokarmianie ptaków i zwierząt leśnych |
Zbieranie surowców wtórnych |
![]() |
Obchody Dnia Ziemi |
![]() |
Święto Polskiej Niezapominajki |
Super akcje! Pozdrowienia dla całej społeczności uczniowskiej i n-li.
Dziękujemy:)
Bardzo dziękujemy za gratulacje i dyplom udziału w konkursie. Powiesimy go na naszej gazetce.
Świetny wpis! Trzymamy kciuki!
Dziękujemy !!!