24.04.2025

Niszcząc Ziemię, niszczymy siebie - chrońmy ją!

 

 

 img

Program SKO służy nie tylko poznawaniu zagadnień związanych z finansami. „Oszczędność” według nas ma szerokie znaczenie. Propagujemy także działania związane z ekologią, niesieniem pomocy zwierzętom oraz racjonalnym gospodarowaniem surowcami i czasem. 

Każdy z nas powinien umieć dbać o środowisko, ponieważ jego kondycja jest ściśle związana z życiem naszym oraz naszych dzieci i bliskich. Wszystko czego potrzeba nam do życia czerpiemy właśnie z przyrody, dlatego konieczność dbania o nią powinniśmy zaszczepić naszym dzieciom – to one są naszą przyszłością. Funkcjonowanie człowieka bez przyrody jest niemożliwe, człowiek, który nie dba o przyrodę i środowisko szkodzi samemu sobie. Trzeba nauczyć się dbać o środowisko, w którym żyjemy - dlatego ekologia towarzyszy nam od samego początku.

Nasza szkoła znajduje się w miejscu zielonym, cichym, oddalonym od gwaru ulic. Zamiast warkotu silników samochodowych możemy wsłuchać się w śpiew ptaków. Dzięki temu dzieciom łatwiej zrozumieć, że przyroda jest ważnym, jeśli nie najważniejszym elementem naszego życia.

 Każdego roku podejmujemy szereg działań o profilu ekologicznym i dlatego z okazji obchodów Dnia Ziemi postanowiliśmy o nich wspomnieć.

  • Akcja „Sprzątanie Świata”

Tego dnia uczniowie wszystkich klas porządkowali teren parku szkolnego oraz przystanki i główne drogi Michałowa.

  •  Obchody Światowego Dnia Ochrony Zwierząt

Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.

Dzień zwierząt jest dobrą okazją do zastanowienia się nad tym, jakie obowiązki w ramach obowiązującego prawa powinni spełniać właściciele zwierzaków i jakich zmian w naszym prawie należałoby dokonać, by poprawić los zwierząt.

SKO-wicze z OP podjęli akcję pomocy zwierzętom ze schroniska, do której przyłączyli inni uczniowie. 

  • Oszczędzanie – zajęcia zintegrowane

Moduł poświęcony był oszczędzaniu, w sensie dosłownym i w przenośni – od pieniędzy i funkcjonowania banku, poprzez poszanowanie zdrowia, po „oszczędzanie Ziemi”, rozumiane jako odpowiedzialne gospodarowanie jej bogactwami, jak też dbałość o środowisko. 

  •  Oszczędzamy światło i wodę

Zadaniem dyżurnych klasowych jest między innymi dopilnowanie, aby światło w salach nie paliło się bez potrzeby.

Innym zadaniem, związanym z oszczędzaniem, jest oszczędzanie wody; wszyscy mają pamiętać o zakręcaniu kranów.

  •  Zbieranie surowców wtórnych

Uczniowie w bieżącym roku szkolnym zbierają makulaturę, plastikowe butelki, nakrętki oraz baterie.

 Bardzo ciekawym zagadnieniem była odpadoplastyka -.uczniowie obejrzeli prace artystów, które wykonane zostały z surowców wtórnych. 

  •  Wybieram rower, bo nie truje i relaksuje

            Rower bezsprzecznie jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu miejskiego. Nie hałasuje, nie zanieczyszcza powietrza, nie odbiera przestrzeni do życia ani ludziom, ani roślinom i zwierzętom.

  •  Obchody Dnia Ziemi

-  apel,

- karty pracy o tematyce ekologicznej,

- sadzenie bratków na imieniny Ziemi,

- konkurs plastyczny,

- projekcja filmu z serii „Był sobie człowiek” : „Dokąd prowadzi nas przyszłość”- bohaterowie filmu snują pesymistyczną wizję przyszłości. Czy my, ludzie współcześni, potrafimy ocalić naszą cudowną, piękną Ziemię?

- webinarium o tematyce ekologicznej

img

 Dzieci są czystą ekologicznie kartą, na której możemy wypisać dowolne idee, wartości, postawy. Ich naturalne zainteresowanie tym, co dzieje się wokół nich sprawia, że chętnie słuchają o ptakach, zwierzętach, przyrodzie od najmłodszych lat.

Warto przypomnieć sobie publikację:

 „Pięć sposobów na ekooszczędzanie – przewodnik dla dzieci i rodziców”

Wiedza nabywana w szkole jest przez dzieci internalizowana, czyli osiada w nich na zawsze. To, co stanie się teraz z ekologicznym schematem będzie miało wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w dorosłości.

1
Dodaj Komentarz
  • 27
  • 22
  • 18
Komentarze