Niszcząc Ziemię, niszczymy siebie - chrońmy ją!
Program SKO służy nie tylko poznawaniu zagadnień związanych z finansami. „Oszczędność” według nas ma szerokie znaczenie. Propagujemy także działania związane z ekologią, niesieniem pomocy zwierzętom oraz racjonalnym gospodarowaniem surowcami i czasem.
Każdy z nas powinien umieć dbać o środowisko, ponieważ jego kondycja jest ściśle związana z życiem naszym oraz naszych dzieci i bliskich. Wszystko czego potrzeba nam do życia czerpiemy właśnie z przyrody, dlatego konieczność dbania o nią powinniśmy zaszczepić naszym dzieciom – to one są naszą przyszłością. Funkcjonowanie człowieka bez przyrody jest niemożliwe, człowiek, który nie dba o przyrodę i środowisko szkodzi samemu sobie. Trzeba nauczyć się dbać o środowisko, w którym żyjemy - dlatego ekologia towarzyszy nam od samego początku.
Nasza szkoła znajduje się w miejscu zielonym, cichym, oddalonym od gwaru ulic. Zamiast warkotu silników samochodowych możemy wsłuchać się w śpiew ptaków. Dzięki temu dzieciom łatwiej zrozumieć, że przyroda jest ważnym, jeśli nie najważniejszym elementem naszego życia.
Każdego roku podejmujemy szereg działań o profilu ekologicznym i dlatego z okazji obchodów Dnia Ziemi postanowiliśmy o nich wspomnieć.
- Akcja „Sprzątanie Świata”
Tego dnia uczniowie wszystkich klas porządkowali teren parku szkolnego oraz przystanki i główne drogi Michałowa.
- Obchody Światowego Dnia Ochrony Zwierząt
Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.
Dzień zwierząt jest dobrą okazją do zastanowienia się nad tym, jakie obowiązki w ramach obowiązującego prawa powinni spełniać właściciele zwierzaków i jakich zmian w naszym prawie należałoby dokonać, by poprawić los zwierząt.
SKO-wicze z OP podjęli akcję pomocy zwierzętom ze schroniska, do której przyłączyli inni uczniowie.
- Oszczędzanie – zajęcia zintegrowane
Moduł poświęcony był oszczędzaniu, w sensie dosłownym i w przenośni – od pieniędzy i funkcjonowania banku, poprzez poszanowanie zdrowia, po „oszczędzanie Ziemi”, rozumiane jako odpowiedzialne gospodarowanie jej bogactwami, jak też dbałość o środowisko.
- Oszczędzamy światło i wodę
Zadaniem dyżurnych klasowych jest między innymi dopilnowanie, aby światło w salach nie paliło się bez potrzeby.
Innym zadaniem, związanym z oszczędzaniem, jest oszczędzanie wody; wszyscy mają pamiętać o zakręcaniu kranów.
- Zbieranie surowców wtórnych
Uczniowie w bieżącym roku szkolnym zbierają makulaturę, plastikowe butelki, nakrętki oraz baterie.
Bardzo ciekawym zagadnieniem była odpadoplastyka -.uczniowie obejrzeli prace artystów, które wykonane zostały z surowców wtórnych.
- Wybieram rower, bo nie truje i relaksuje
Rower bezsprzecznie jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu miejskiego. Nie hałasuje, nie zanieczyszcza powietrza, nie odbiera przestrzeni do życia ani ludziom, ani roślinom i zwierzętom.
- Obchody Dnia Ziemi
- apel,
- karty pracy o tematyce ekologicznej,
- sadzenie bratków na imieniny Ziemi,
- konkurs plastyczny,
- projekcja filmu z serii „Był sobie człowiek” : „Dokąd prowadzi nas przyszłość”- bohaterowie filmu snują pesymistyczną wizję przyszłości. Czy my, ludzie współcześni, potrafimy ocalić naszą cudowną, piękną Ziemię?
- webinarium o tematyce ekologicznej
Dzieci są czystą ekologicznie kartą, na której możemy wypisać dowolne idee, wartości, postawy. Ich naturalne zainteresowanie tym, co dzieje się wokół nich sprawia, że chętnie słuchają o ptakach, zwierzętach, przyrodzie od najmłodszych lat.
Warto przypomnieć sobie publikację:
„Pięć sposobów na ekooszczędzanie – przewodnik dla dzieci i rodziców”
Wiedza nabywana w szkole jest przez dzieci internalizowana, czyli osiada w nich na zawsze. To, co stanie się teraz z ekologicznym schematem będzie miało wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w dorosłości.
Serdeczne pozdrowienia ze Świerż.
Słonecznego weekendu!