Scenariusz XIII Powiatowego Turnieju Bankowego Organizowanego dla uczniów klas trzecich szkół podstawowych
Gotowy scenariusz z załącznikami
Scenariusz wraz z załącznikami
- Powitanie zaproszonych gości.
- Przedstawienie drużyn i ich opiekunów.
- Przystąpienie do wykonywania zadań.
1. Pierwsze zadanie to rebus. Każda z drużyn musi zmieścić się w czasie nie dłuższym niż 4 minuty. Za poprawne rozwiązanie rebusu można uzyskać 3 punkty (zał. nr1)
2. Jesteście trzecioklasistami, znacie się już na pieniądzach i lubicie je liczyć. Na kartach znajdują się ilustracje pieniędzy. Waszym zadaniem jest je policzyć izapisać słownie ile ich jest. Gdyby na przykład było 24 zł, to zapisujemy literami dwadzieścia cztery złote. Tu oprócz prawidłowego liczenia sprawdzana będzie też umiejętność zapisu liczb w formie słownej. Zadanie to nie jest wykonywane na czas, ale nie może trwać dłużej niż 5 minut. Za poprawne wykonanie zadania można uzyskać maksymalnie 6 punktów - 1 punkt za prawidłowo policzone pieniądze i jeden za bezbłędny zapis – są trzy przykłady (zał. nr2)
3. Każdy z was z pewnością nie raz układał puzzle. W kopertach znajdują się elementy układanki, którą musicie ułożyć. Na wykonanie tego zadania macie 1 minutę. Która drużyna zmieści się w czasie tym czasie zdobędzie 1 punkt (zał. nr3)
4. Kolejna konkurencja to skojarzenia.
Na przykład - Pod jego patronatem działa w szkole SKO. Za podanie prawidłowego skojarzenia BANK PKO można uzyskać 2 punkty, za skojarzenie mniej pełne BANK 1 punkt. Niektóre skojarzenia są bardzo proste i można uzyskać za nie tylko 1 punkt (zał. nr4)
Skojarzenia:
- 1. Jest papierowy, prostokątny, ma sporo niebieskiego koloru, jest na nim nominał i ma liczne zabezpieczenia (banknot 50 zł)
- 2. Jest mała, wykonana z plastiku, ma swój PIN (karta bankomatowa)
- 3. Nie masz pieniędzy, bierzesz go w banku, spłacasz z odsetkami (kredyt)
- 4. Jest metalowa, okrągła, na rewersie ma nominał (moneta)
- 5. Wpisane w niej lub w nim, wpłaty i wypłaty, stanowią własność ucznia, do wglądu mamy i taty 9książeczka lub konto internetowe)
5. Piąta konkurencja polegać będzie na prawidłowym rozwiązaniu krzyżówki obrazkowej, a właściwie dwóch odrębnych krzyżówek, których rozwiązanie składa się z dwóch wyrazów. Za to zadanie będzie można uzyskać 4 punkty –po jednym punkcie za hasło i po jednym za rozwiązanie wszystkich rubryk w obu krzyżówkach (zał. nr5)
6. Zapraszamy wszystkich uczestników do wspólnej zabawy pod hasłem – Kupujemy akcje (zabawa z kostką)
A oto zasady tej rywalizacji:
W grze biorą udział wszystkie drużyny. Każda z nich otrzymuje 20 akcji (kartka z napisem 20). Drużyny kolejno rzucają kostką i obliczają stan swoich akcji, wpisując go na kartce:
Gdy wyrzucisz:
1 tracisz 5 akcji
2 tracisz kolejkę
3 zyskujesz 3 akcje
4 rzucasz jeszcze raz
5 otrzymujesz 5 akcji
6 podwajasz swoje akcje
(zał. nr6)
7. Jaki wyraz związany z bankiem rozpoczyna się na kolejną literę?
Zadanie to zostanie szczegółowo wyjaśnione na ekranie, gdzie z pierwszych liter wyrazu – obligacje - ułożono bankowe pojęcia lub słowa z nim związane. Wy będziecie układać wyrazy, które rozpoczynają się od liter słowa AKCJE
Za to zadanie można uzyskać 5 punktów (zał. nr7)
8. A teraz zabawa „Krach giełdowy”
Na rynku giełdowym można dużo zarobić lub wszystko stracić, kiedy następuje krach giełdowy. W naszej zabawie papiery wartościowe - akcje i obligacje - wędrują z rąk do rąk. Żeby było przyjemniej dzieje się to przy muzyce. Gdy muzyka ucichnie – ten, kto ma papiery wartościowe w ręce odchodzi z gry, bo nastąpił krach giełdowy. Prosimy jury o wskazywanie osób, które odpadną z zabawy i siadają przy stoliku. (Pod koniec zabawy zostawić tylko jeden papier wartościowy w obiegu). Dwie ostatnie osoby zyskują po jednym punkcie dla swojej drużyny (zał. nr8)
9. Układanie pojęć bankowych z liter. Należy wyciąć litery, ułożyć z nich jakieś hasło związane z bankiem i przykleić je. Zadanie wykonywane będzie w czasie 5 minut. Za jedno pojęcie 1 punkt (zał. nr9)
10.Ostatnia konkurencja to „Jeden z dziesięciu”. Na tablicy jest umieszczonych dwadzieścia jeden pytań. Drużyna wybiera numer pytania, naradza się i odpowiada. Za poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje 1 punkt - jedna lub dwie kolejki w zależności od liczby grup i czasu przeznaczonego na to zadanie (zał. nr10)
- Ogłoszenie wyników, po czym każda z drużyn w kolejności zdobytego miejsca wybiera sobie upominki.
ü Wręczenie podziękowań opiekunom (zał. 11) i wykonanie pamiątkowego zdjęcia (zał 12).
Bardzo wartościowy scenariusz 😊 Pozdrowienia od Lokatki 😊
Dziękujemy i pozdrawiamy