28.02.2025

Dane w rozmowach telefonicznych

Wyłudzanie danych w rozmowach telefonicznych to coraz częstszy przykład cyberprzestępstwa. Oszuści dzwoniąc, podają się za pracowników banku, urzędników, dostawców energii czy kogokolwiek innego, komu w standardowej sytuacji skłoni bylibyśmy podać swoje dane. Cyberprzestępcy potrafią podszywać się nawet pod konkretne numery telefonów. Oznacza to, że na naszym telefonie może wyświetlić się numer, który na swojej oficjalnej stronie podaje jakaś instytucja, a nie rzeczywisty numer, z którego dzwoni przestępca. Nie pozwólmy, żeby to uśpiło naszą czujność.

Pracownik urzędu, poczty, banku czy innej instytucji nigdy przez telefon albo wiadomość tekstową NIE poprosi o:

- Login i hasło (np. do aplikacji mobilnej banku czy serwisu bankowego). Gdy zetkniemy się z taką prośbą w rozmowie telefonicznej, możemy mieć pewność, że mamy do czynienia z oszustem. Warto podkreślić, że cyberprzestępcy potrafią być sprawnymi manipulatorami. Mogą nam np. wmówić, że potrzebują naszych danych do logowania, by zablokować podejrzaną transakcję.

- PESEL. Nikt podczas przychodzącego połączenia telefonicznego nie powinien pytać o cały numer PESEL, chyba że zawierasz umowę. W innych przypadkach może natomiast pojawić się tzw. pytanie weryfikacyjne- np. pracownik banku, żeby sprawdzić, czy na pewno rozmawia z właścicielem konta, może zapytać o pięć ostatnich cyfr numeru PESEL albo o datę urodzenia.

- Numer i serię dowodu osobistego. Podobnie jak w przypadki PESEL-u, nie powinieneś podawać pełnego numeru i serii dowodu osobistego.

- Numer karty płatniczej lub kod BLIK. Każdy, kto będzie znał nasze imię i nazwisko, numer naszej karty płatniczej, jej datę ważności i unikatowy trzycyfrowy kod CVV lub CVC, będzie mógł płacić naszymi pieniędzmi w internecie. W taki sposób możemy zostać okradzeni.

- Pobranie aplikacji. Zarówno w rozmowie telefonicznej, jak i w wiadomości nikt nie powinien namawiać Cię do pobierania jakichkolwiek aplikacji. Jeśli zamierzasz to zrobić- zastanów się dwa razy, ponieważ może to być spreparowana aplikacja, która wykradnie z Twojego urządzenia dane.

 

 

Na podstawie informacji "Co nam zagraża w Internecie i jak się przed tym bronić?" opracowanych przez Zespół SKO PKO Banku Polskiego.

1
Dodaj Komentarz
  • 12
  • 3
  • 8
Komentarze