15.03.2015

Światowy Dzień Konsumenta

 

dziekonsumenta.jpg

Na świecie Dzień Konsumenta jest obchodzony w rocznicę przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna F. Kennedy`ego wygłoszonego w 1962 roku w Kongresie Stanów Zjednoczonych w sprawie projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.

,,Konsumenci to my wszyscy”

Prawa konsumentów:

-  do informacji

-  do wyboru

-  do bezpieczeństwa

-  do reprezentacji

VADEMECUM PRAW I OBOWIĄZKÓW

MŁODEGO KONSUMENTA

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym, dzieci poniżej 13 roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak dziecko zawarło umowę należącą do umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, to umowa taka jest ważna, o ile dziecko nie zostało pokrzywdzone (np. poprzez żądanie rażąco wygórowanej ceny za towar, niewydanie reszty lub sprzedanie towaru złej jakości).

Młodzież pomiędzy 13 a 18 rokiem życia ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, iż swobodnie może zawierać umowy w tzw. „drobnych bieżących sprawach życia codziennego”, czyli kupować żywność, gazety, długopisy, książki i inne drobne przedmioty. Wszystkie inne umowy, np. te z bankiem czy biurem podróży, musi zawierać w towarzystwie i za zgodą osoby pełnoletniej (rodzica bądź opiekuna).

 

K T O  P O M A G A  K O N S U M E N T O M ?

W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH:

• Miejski/Powiatowy Rzecznik Konsumentów

• Organizacje konsumenckie

JEŚLI PROBLEM DOTYCZY ZBIOROWYCH INTERESÓW KONSUMENTÓW

  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

N I E Z G O D N O Ś Ć  T O W A R U  Z  U M O W Ą

Towar jest niezgodny z umową, gdy:

• jest uszkodzony

• jest niekompletny

• nie nadaje się do celu, do jakiego zwykle jest używany

• nie ma cech deklarowanych przez sprzedawcę

W takiej sytuacji sprzedawca powinien:

• nieodpłatnie naprawić towar

• wymienić na inny

A w szczególnych przypadkach:

• obniżyć cenę

• zwrócić pieniądze

 

R E K L A M A C J A

Konsument zawsze ma prawo do złożenia reklamacji!

Reklamację możemy złożyć z tytułu:

1) niezgodności z umową

• reklamację można złożyć w ciągu 2 lat od zakupu

• składamy ją u sprzedawcy zgłaszając się do niego z paragonem

• najlepiej składać reklamację na piśmie

• czas rozpatrywania – 14 dni

• reklamację żywności składamy: w ciągu 3 dni od zakupu

(towar sprzedawany luzem) lub 3 dni od daty otwarcia (towar paczkowany) – powinna być rozpatrzona niezwłocznie

• w przypadku towaru przecenionego, zachowujemy prawo do reklamacji – chyba, że towar był przeceniony z powodu wady, o której zostaliśmy poinformowani

• w przypadku nieuwzględnienia reklamacji – polubowny sąd konsumencki przy Inspekcji Handlowej. Jeśli sprzedawca nie wyraża na to zgody, można wnieść sprawę do sądu powszechnego

2)  gwarancji

• gwarancji może udzielić sprzedawca, producent, importer

• gwarancja jest nieobowiązkowa i nieodpłatna

• gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień konsumenta wynikających z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z umową

• dokument gwarancyjny musi określać: obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, nazwę i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej

• prawo nie narzuca czasu trwania gwarancji – gwarant może określić go według swego uznania

 

O B O W I Ą Z K I  S P R Z E D A W C Y

• podać dokładną cenę – w przypadku żywności także cenę za jednostkę miary (np. kilogram, litr, metr, etc.)

• udzielać nie wprowadzających w błąd informacji

• zapewnić warunki umożliwiające wybór i sprawdzenie jakości towaru

• potwierdzić na piśmie istotne postanowienia zawartej umowy, np. przy sprzedaży na raty, na zamówienie, według wzoru czy za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych, a także zawsze na żądanie klienta

• wydać kompletny towar i instrukcję obsługi

Z A K U P Y  N A   O D L E G Ł O Ś Ć –

Internet, sprzedaż wysyłkowa, tele-zakupy

• sprawdzaj z kim zawierasz umowę – zwłaszcza nazwę i adres

siedziby firmy

• czytaj regulamin i informacje o towarze

• sprawdź całkowity koszt zakupu (cena, koszt przesyłki, podatek VAT)

• masz prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru bez podania przyczyny w terminie do 10 dni od daty jego otrzymania

– musisz złożyć oświadczenie na piśmie i przesłać je na adres firmy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru

• zwrot pieniędzy – najpóźniej w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia przez sprzedawcę

• aukcje internetowe – brak możliwości zwrotu towaru!!!

Każdy z nas jest konsumentem.

13946309463110710964.jpg

CZYTAJ ETYKIETY! NIE KUPUJ KOTA W WORKU!!!

17
Dodaj Komentarz
  • 4
  • 9
  • 0
Komentarze