Światowy Dzień Konsumenta
Na świecie Dzień Konsumenta jest obchodzony w rocznicę przemówienia prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna F. Kennedy`ego wygłoszonego w 1962 roku w Kongresie Stanów Zjednoczonych w sprawie projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.
,,Konsumenci to my wszyscy”
Prawa konsumentów:
- do informacji
- do wyboru
- do bezpieczeństwa
- do reprezentacji
VADEMECUM PRAW I OBOWIĄZKÓW
MŁODEGO KONSUMENTA
Zgodnie z Kodeksem Cywilnym, dzieci poniżej 13 roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak dziecko zawarło umowę należącą do umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, to umowa taka jest ważna, o ile dziecko nie zostało pokrzywdzone (np. poprzez żądanie rażąco wygórowanej ceny za towar, niewydanie reszty lub sprzedanie towaru złej jakości).
Młodzież pomiędzy 13 a 18 rokiem życia ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, iż swobodnie może zawierać umowy w tzw. „drobnych bieżących sprawach życia codziennego”, czyli kupować żywność, gazety, długopisy, książki i inne drobne przedmioty. Wszystkie inne umowy, np. te z bankiem czy biurem podróży, musi zawierać w towarzystwie i za zgodą osoby pełnoletniej (rodzica bądź opiekuna).
K T O P O M A G A K O N S U M E N T O M ?
W SPRAWACH INDYWIDUALNYCH:
• Miejski/Powiatowy Rzecznik Konsumentów
• Organizacje konsumenckie
JEŚLI PROBLEM DOTYCZY ZBIOROWYCH INTERESÓW KONSUMENTÓW –
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
N I E Z G O D N O Ś Ć T O W A R U Z U M O W Ą
Towar jest niezgodny z umową, gdy:
• jest uszkodzony
• jest niekompletny
• nie nadaje się do celu, do jakiego zwykle jest używany
• nie ma cech deklarowanych przez sprzedawcę
W takiej sytuacji sprzedawca powinien:
• nieodpłatnie naprawić towar
• wymienić na inny
A w szczególnych przypadkach:
• obniżyć cenę
• zwrócić pieniądze
R E K L A M A C J A
Konsument zawsze ma prawo do złożenia reklamacji!
Reklamację możemy złożyć z tytułu:
1) niezgodności z umową
• reklamację można złożyć w ciągu 2 lat od zakupu
• składamy ją u sprzedawcy zgłaszając się do niego z paragonem
• najlepiej składać reklamację na piśmie
• czas rozpatrywania – 14 dni
• reklamację żywności składamy: w ciągu 3 dni od zakupu
(towar sprzedawany luzem) lub 3 dni od daty otwarcia (towar paczkowany) – powinna być rozpatrzona niezwłocznie
• w przypadku towaru przecenionego, zachowujemy prawo do reklamacji – chyba, że towar był przeceniony z powodu wady, o której zostaliśmy poinformowani
• w przypadku nieuwzględnienia reklamacji – polubowny sąd konsumencki przy Inspekcji Handlowej. Jeśli sprzedawca nie wyraża na to zgody, można wnieść sprawę do sądu powszechnego
2) gwarancji
• gwarancji może udzielić sprzedawca, producent, importer
• gwarancja jest nieobowiązkowa i nieodpłatna
• gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień konsumenta wynikających z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z umową
• dokument gwarancyjny musi określać: obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, nazwę i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej
• prawo nie narzuca czasu trwania gwarancji – gwarant może określić go według swego uznania
O B O W I Ą Z K I S P R Z E D A W C Y
• podać dokładną cenę – w przypadku żywności także cenę za jednostkę miary (np. kilogram, litr, metr, etc.)
• udzielać nie wprowadzających w błąd informacji
• zapewnić warunki umożliwiające wybór i sprawdzenie jakości towaru
• potwierdzić na piśmie istotne postanowienia zawartej umowy, np. przy sprzedaży na raty, na zamówienie, według wzoru czy za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych, a także zawsze na żądanie klienta
• wydać kompletny towar i instrukcję obsługi
Z A K U P Y N A O D L E G Ł O Ś Ć –
Internet, sprzedaż wysyłkowa, tele-zakupy
• sprawdzaj z kim zawierasz umowę – zwłaszcza nazwę i adres
siedziby firmy
• czytaj regulamin i informacje o towarze
• sprawdź całkowity koszt zakupu (cena, koszt przesyłki, podatek VAT)
• masz prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru bez podania przyczyny w terminie do 10 dni od daty jego otrzymania
– musisz złożyć oświadczenie na piśmie i przesłać je na adres firmy listem poleconym z potwierdzeniem odbioru
• zwrot pieniędzy – najpóźniej w terminie 14 dni od daty otrzymania oświadczenia przez sprzedawcę
• aukcje internetowe – brak możliwości zwrotu towaru!!!
Każdy z nas jest konsumentem.
Mój głos 6000 !!!!!!!!!
Głosik 5626 na dzień dobry :)))
5555 :))
5400 !!!!!
5247 - do spotkania za godzinkę :))))
100 na wpisie :)))
Ciekawe i ważne informacje
Pozdrawiam serdecznie w niedzielne późne popołudnie :)))
5149 i 56 na wpisie :))))
Głos 5119/5121
Głos 5113/5116
30 na wpisie
Głos 5104/5106
5100 i 27 na wpisie :)))
ڿڰ __Miłego
ڿڿڰۣ__popołudnia
ڿڰۣڿڿڰڿڰۣ__ życzę i pozdrawiam :)
Dziękujemy za odwiedziny:)
❀❤❀ڿڰۣڿ❀ڿڰۣڿ❀❤❀❀❤❀ڿڰۣڿ❀ڿڰۣڿ❀❤❀❀❤❀ڿڰۣڿ❀ڿڰۣڿ❀❤❀
Dzień dobry!
Pozdrawiam cieplutko.Głosik sympatii zostawiam:)
❀❤❀ڿڰۣڿ❀ڿڰۣڿ❀❤❀ ❀❤❀ڿڰۣڿ❀ڿڰۣڿ❀❤❀❀❤❀ڿڰۣڿ❀ڿڰۣڿ❀❤❀
Serdecznie pozdrawiam i głosik sympatii zostawiam :)