Pomysł to dopiero początek! Jak tworzy się własny biznes?
👉 Opis kroków tworzenia biznesu na przykładzie fikcyjnej (lub realnej) firmy ucznia. Można przedstawić mini-case study: np. uczennica robi bransoletki i sprzedaje je na szkolnym festynie.
Pomysł to dopiero początek! Jak tworzy się własny biznes?
Czy miałeś kiedyś genialny pomysł, który chciałbyś zamienić w coś większego? Może potrafisz robić świetne bransoletki, piec babeczki, projektować grafiki, tworzyć gry planszowe albo naprawiać rowery? Jeśli tak – gratulacje! To właśnie pierwszy krok do stworzenia własnego biznesu. Ale… co dalej?
W tym wpisie pokażemy Ci, jak z pomysłu może powstać prawdziwa, mała firma. I to krok po kroku!
💡 Krok 1: Pomysł – co potrafisz robić?
Każdy biznes zaczyna się od pytania:
„Co mogę dać innym, co będzie dla nich wartościowe?”
Przykłady pomysłów:
-
Ola robi śliczne zakładki do książek i sprzedaje je na szkolnym kiermaszu.
-
Bartek z 6 klasy naprawia rowery sąsiadom – wie, jak wymienić dętkę i nasmarować łańcuch.
-
Zosia z 5 klasy piecze ciastka z mamą i rozdaje próbki kolegom – kilka osób poprosiło o więcej (za symboliczną opłatą).
📌 Zadanie dla Ciebie: Zastanów się – co robisz dobrze? W czym jesteś lepszy niż inni? Co sprawia Ci radość?
📋 Krok 2: Plan – co, gdzie, jak?
Masz pomysł – świetnie! Teraz pora go uporządkować.
Oto kilka pytań, które warto sobie zadać:
-
Dla kogo to jest? (np. uczniowie, rodzice, sąsiedzi)
-
Ile będzie kosztować zrobienie tego? (np. materiały, czas)
-
Gdzie i jak to sprzedasz? (np. na festynie, przez Internet, przez znajomych)
Przykład:
Ola robi 10 zakładek – każda kosztuje ją 1 zł (materiały). Sprzedaje je po 3 zł na kiermaszu. Jeśli sprzeda wszystkie, zarobi 30 zł, a wydała 10 zł. Zysk: 20 zł!
🛠️ Krok 3: Działanie – próbuj, testuj, poprawiaj
Własny biznes to nie tylko sukcesy – czasem coś się nie sprzeda, ktoś odmówi, coś się popsuje. I to jest… normalne! Każdy przedsiębiorca uczy się na błędach.
-
Nie bój się prosić o pomoc (rodziców, nauczycieli, znajomych).
-
Sprawdź, co działa – może lepiej sprzedają się kolorowe bransoletki niż jednokolorowe?
-
Słuchaj opinii innych – to bardzo cenna wskazówka.
🔁 Krok 4: Rozwijaj się!
Masz za sobą pierwszą sprzedaż? Super! Co dalej?
-
Zrób wersję „ulepszoną” swojego produktu.
-
Poszukaj nowych klientów.
-
Naucz się czegoś nowego – może zrobisz logo swojej mini-firmy? Albo wizytówki?
Pamiętaj: każdy wielki przedsiębiorca kiedyś zaczynał od małego pomysłu.
🧑🎓 Prawdziwa historia z naszej szkoły:
Uczniowie Samorządu Uczniowskiego zorganizowali aż dwa kiermasze – zimowy i wiosenny. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu, dobrej organizacji i wspaniałym pomysłom udało im się zebrać imponujące kwoty:
💰 4500 zł podczas kiermaszu zimowego oraz
💰 3500 zł podczas wiosennego.
Ale to, co naprawdę zasługuje na największe uznanie, to ich decyzja, jak te pieniądze wykorzystać. Zamiast przeznaczyć zysk na działania samorządu, przekazali go na cele charytatywne.
-
Część środków trafiła do szkoły, która ucierpiała w powodzi,
-
Druga część została przekazana na leczenie chorego pracownika naszej szkoły.
To nie tylko dowód na ich przedsiębiorczość, kreatywność i umiejętność pracy zespołowej, ale przede wszystkim – na wielkie serce i dojrzałość społeczną.
👏 Brawo! Jesteśmy z Was bardzo dumni!
✍️ Na zakończenie:
Tworzenie własnego biznesu to wspaniała przygoda, która uczy:
-
samodzielności,
-
planowania,
-
pracy w grupie,
-
radzenia sobie z porażkami,
-
i – jak pokazali nasi uczniowie – działania na rzecz innych.
Nie musisz mieć od razu ogromnej firmy – wystarczy ciekawy pomysł, trochę odwagi i chęć działania.
📌 Pomysłownik ucznia
Wybierz jedną z opcji i spróbuj odpowiedzieć:
-
Co mógłbym dziś stworzyć lub zrobić dla innych?
-
Komu mogłoby się to przydać?
-
Jak mógłbym pokazać to światu?
Możesz też narysować logo swojej przyszłej firmy albo wymyślić jej nazwę!
Dziękujemy za współpracę w roku szkolnym 2024/2025!
Życzymy: słonecznych, beztroskich i bezpiecznych wakacji...