Mini projekt edukacyjny "PODRÓŻ PO FANTASTYCZNEJ KRAINIE LOKATKOLANDIA"
Początek szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie zaczynają otrzymywać od rodziców kieszonkowe. Pojawiają się więc pierwsze doświadczenia uczniów w zakresie samodzielnego wyboru i podejmowaniu decyzji o wydawaniu własnych pieniędzy.
Uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów, a także wychodząc naprzeciw wymaganiom społecznym i ekonomicznym otaczającego świata, cztery lata temu, napisałam i zrealizowałam projekt edukacji finansowej „Podróż po fantastycznej krainie Lokatkolandia”. W tym roku postanowiłam go powtórzyć.
Poprzez realizację programu uczniowie przygotują się do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.
Program wdrażany jest przeze mnie podczas obowiązkowych zajęć szkolnych w terminie od lutego 2017r. do czerwca 2017r. Dzięki udziałowi w projekcie uczeń zyskuje naukę poprzez zabawę, indywidualizację nauczania, umiejętność samooceny, kształtowanie umiejętności kluczowych. Jest to ważne doświadczenie w dziedzinie samodzielnego podejmowania decyzji o zarabianiu, oszczędzaniu i racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz gospodarowaniu innymi zasobami. Rodzic bierze aktywny udział w realizacji projektu poprzez m.in. rozmowy z dzieckiem, poszukiwanie form oszczędzania w gospodarstwie domowym, wspieranie nauczyciela we wprowadzeniu dzieci w zagadnienia związane z finansami.
Udział w projekcie poszerza i uatrakcyjnia program nauczania.
Cele projektu:
- poszerzanie wiedzy w zakresie edukacji finansowej;
- nabywanie doświadczenia dotyczącego samodzielnego podejmowania decyzji związanej z gospodarowaniem własnymi oszczędnościami;
- poznawanie sposobów racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami.
Sposób realizacji:
Projekt skierowany jest do uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Jego realizację zaplanowano na drugi semestr klasy trzeciej. Obejmuje kilkumiesięczną pracę uczniów pod hasłem: Podróż po fantastycznej krainie Lokatkolandia. Podczas kolejnych miesięcy pracy uczniowie odbywają wirtualną podróż, w czasie której odwiedzają następujące miasteczka i zdobywają niżej wymienione umiejętności:
Luty: Zapoznanie z fantastyczną krainą Lokatkolandia:
- poznanie krainy i przewodnika,
- ustalenie środka transportu,
- hymn Lokatkolandii.
Luty: W miasteczku Pieniążkowo uczeń:
- pozna i utrwali znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers, rewers, mennica,
- utrwali pojęcia grosz i złoty,
- utrwali umiejętność liczenia pieniędzy,
- będzie nabywał umiejętność współpracy w grupie.
Marzec: W miasteczku Portfelikowo uczeń:
- zapozna się ze sposobami zarabiania pieniędzy,
- pozna wygląd i zastosowanie karty płatniczej oraz kredytowej,
- pozna wartość i potrzebę pracy,
- pozna wartość nabywczą pieniądza,
- będzie doskonalił umiejętność współpracy grupie;
Marzec: W miasteczku Skarbonkowo uczeń:
- pozna znaczenie pojęć: konto, debet, karta kredytowa, inwestor, bankowiec, lokata, bankomat, kredyt, saldo, obligacja,
- pozna sposoby przechowywania pieniędzy dawniej i dziś,
- pozna możliwość oszczędzania w różnych sytuacjach dnia codziennego,
- dowie się, że oszczędzanie to nie tylko zarabianie pieniędzy,
- pozna różne sposoby lokowania pieniędzy,
- będzie rozwijał umiejętność współpracy grupie,
- będzie doskonalił umiejętność liczenia pieniędzy.
Kwiecień: W miasteczku Zakupowice uczeń:
- pozna zasady udanych zakupów,
- porozmawia o wpływie reklamy na dokonywane zakupy,
- dowie się o potrzebie racjonalnego wydawania pieniędzy,
- pozna pojęcia: reklama, marka, oferta, jakość, data ważności, produkt, konsument,
- będzie doskonalił umiejętność liczenia pieniędzy rozwiązując różnorodne zadania,
- zastosuje zdobytą wiedzę w praktyce podczas symulacji zakupów,
- będzie rozwijał umiejętność współpracy w grupie.
Kwiecień: W Oszczędkowie uczeń:
- utrwali pojęcia: recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, ochrona środowiska, oszczędzanie przyrody, oszczędzanie w domowym budżecie,
- pozna zasady selektywnej zbiórki odpadów,
- dowie się, jakie korzyści przynosi segregowanie odpadów.
Maj: Ślepa droga, czyli „czarna dziura w finansach”
- będzie rozmawiał z rodzicami na temat zalet oszczędzania,
- wspólnie z rodzicami dokona analizy swego oszczędzania w życiu codziennym,
- dowie się o przyczynach powodujących straty finansowe,
- zaplanuje działania zapobiegające niepotrzebnym wydatkom.
Maj: W miasteczku Bankowice uczeń:
- pozna wieloznaczność pojęć: bogactwo, skarby, marzenia, osiągnięcia, finanse, saldo, oprocentowanie,
- przekona się o dużej wartości posiadanej wiedzy i umiejętnościach,
- określi wartość nabywczą otrzymanych lub zaoszczędzonych pieniędzy,
- utrwali zdobytą wiedzę dotyczącą rozważnego dokonywania zakupów,
- utrwali pojęcia: budżet domowy, reklama, produkt, wydatki, oferta świąteczna, data ważności, rozważny klient w kontekście zakupów.
Czerwiec: Wakacje z Lokatką - uczeń:
- pozna pojęcia: dług, lokata, karta płatnicza,
- pozna sposoby bezpiecznego przechowywania pieniędzy,
- pozna zasady racjonalnego gospodarowania własnym budżetem.
Głównym przewodnikiem w podróży jest Lokatka, która zaprasza dzieci do wspólnej zabawy oraz wyjaśnia tajemnice z krainy finansów.
Super pomysł,
głosik na wpis:)
-----//---------██████_
\\-🔶--//----██████_
-\\-▌-//------██████_|
--\\▌//----(█)-----------(█)
---\▌/----(█)---■ ► ■---(█)
----▌------(█)--- ❤️ ---(█)
----▌----------(█)----(█)
----▌-----(█)----- 🔵 -----(█)
----▌--(█)-------- 🔵 --------(█)
----▌-(█)---------.🔵 ---------(█)
----▌--(█)-------- 🔵---------(█)
------------(█)(█)(█)(█)(█)