Niestraszne nam śmieci ...
Im wyższy poziom życia obywatela, tym niestety większa ilość odpadów powstających w toku codziennego życia. Co stanie się z tymi odpadami? Dokąd trafią?- zależy w dużej mierze od każdego z nas. Często zdarza się, że składowane są one w miejscach do tego nieprzystosowanych w rezultacie, czego, zanieczyszczają i niszczą środowisko naturalne, stanowiąc zagrożenie nie tylko dla roślin i zwierząt, ale także dla człowieka. Nie chcemy, by akcja „Sprzątanie świata” była akcją jednorazową – dlatego przygotowałam projekt zajęć, które będą przypominały nam o tym.
Niniejszy projekt ma za zadanie uświadomić dzieciom wagę problemu, dać możliwość zdobycia wiedzy i praktycznej umiejętności właściwego postępowania z odpadami.
Projekt „ Niestraszne nam śmieci” jest akcją ogólnoszkolną przeznaczoną dla klas I-VI.
Projekt integruje wiadomości z różnych edukacji, pozwala na przekazanie dzieciom odpowiedniej wiedzy i przygotowanie ich do praktycznej działalności w środowisku przyrodniczym.
Projekt przyczynia się do edukacji ekologicznej, jak także pomaga w wykreowaniu postaw proekologicznych nie tylko od święta, ale i na co dzień.
Projektowi towarzyszą akcje:
- „Sprzątanie Świata”
- Zbiórka puszek, makulatury, plastikowych nakrętek, baterii
- Porządkowanie terenu parku szkolnego
- Konkursy plastyczne
- Odpadoplastyka
- Obchody Dnia Ziemi
Miejsce akcji:
- szkoła
Cel ogólny:
- wdrożenie uczniów do dbania o środowisko naturalne i zachowań proekologicznych
- kształtowanie nawyków współdziałania w grupie
- kształtowanie postaw społecznie pożądanych
Forma pracy:
- zbiorowa, grupowa, indywidualna
TEMATYKA I CELE ZAJĘĆ
Zajęcia 1. Wpływ dzikiego wysypiska śmieci na środowisko naturalne
Cele:
- kształtowanie umiejętności wyjaśniania pojęć
- uświadomienie istnienia powiązań i zależności występujących w środowisku naturalnym
- podaje przykłady zależności organizmów od środowiska
- rozumie zagrożenia związane z istnieniem śmieci i dzikich wysypisk
Zajęcia 2. Odpady – rodzaje i sposoby ich zagospodarowania
Cele:
- tłumaczy pojęcia
- wskazuje różnego rodzaju odpady
- poznaje produkty przyjazne środowisku
- wylicza proste czynności wpływające na poprawę stanu środowiska
- wymienia swoje działania świadczące o postępowaniu proekologicznym
- rozwiązuje problemy w sposób twórczy
Zajęcia 3. Odpady w mojej miejscowości
Cele:
- wzbogaca wiedzę dotyczącą naszej miejscowości
- zna wartość przyrodniczą swojej okolicy i umie ją uszanować
- wskazuję rolę człowieka w przekształcaniu środowiska naturalnego
Zajęcia 4. Mój dom jest ekologiczny
Cele:
- przygotowuje prezentację rezultatów własnej pracy
- kształtowanie wrażliwości plastycznej
- wzbogacanie technik plastycznych
- uwrażliwienie uczniów na właściwe gospodarowanie odpadami we własnym domu
Zajęcia 5. Ekologiczne zakupy
Cele:
- wyrabianie nawyku starannej pracy
- rozwijanie aktywności manualnej
- poznaje materiały ekologiczne przyjazne środowisku
- stosuje na co dzień zasady sprzyjające ochronie środowiska
Zajęcia 6. Czy mam wpływ na ilość odpadów?
Cele:
- formułuje i wyraża własne myśli w związku z tematem
- czyta cicho i głośno ze zrozumieniem
- samodzielnie układa i zapisuje hasła
- kształtuje nawyk starannego pisania
- wdrożenie do samodzielnej pracy
Zajęcia 7. Niestraszne nam śmieci
Cele:
- określa działania ochraniające środowisko
- podejmuje działania mające na celu racjonalne gospodarowanie odpadami
- planuje, organizuje i ocenia własne działania
- uświadamia sobie konieczność dbania o środowisko przyrodnicze
Zajęcia 8. Odpadki w liczbach
Cele:
- prawidłowo posługuje się algorytmem dodawania, mnożenia i dzielenia
- uświadamia sobie związek pomiędzy swoją działalnością a stanem środowiska
A te śmieci nie dość, że nie są straszne - to jeszcze dadzą nam pieniądze :))
Już wkrótce o tym napiszemy...
W jeden z ostatnich letnich wieczorków do Was wpadam, pozdrawiam i klikam. Do zerkania na nasz blog zapraszam.
Pozdrawiam i głosik sympatii zostawiam :)