27.10.2014

Międzyszkolny Turniej szachowy

W dniu dzisiejszym w naszej szkole odbył się międzyszkolny turniej szachowy. Gracze reprezentowali gminne placówki oświatowe m.in. z Konar, Nowej Wsi, Ostrołęki, Wrociszewa, Warki i oczywiście Michałowa. Nad poprawnym przebiegiem całego turnieju czuwał licencjonowany sędzia pan Adam Lasota, który prowadzi zajęcia szachowe w szkołach.

Dla niektórych były to pierwsze kroki na profesjonalnych zawodach i pierwszy kontakt z „zegarami szachowymi”, dlatego nie obyło się bez lekkiego stresu. Można było jednak zaobserwować spektakularne „maty”, a także zacięte partie kończące się remisem. Porażkami nikt się nie przejmował, zagrzewały one tylko do kolejnych, jeszcze bardziej aktywnych prób.

 copy_of_szachy001.jpg

 

szachy002.jpg

 

copy_of_szachy003.jpg

 

szachy004.jpg

Szachy i ich pożyteczny wpływ na osiągnięcia szkolne – czy to powtarzany stereotyp? czy jednak bezwzględna prawda? Czarno-białe kwadraty i wojownicze figurki – czy nauka logicznego myślenia? Gra edukacyjna – czy raczej sympatyczne spędzanie wolnego czasu?

copy11_of_images.jpeg

Czymże więc są szachy?

Aktualnie szachy są najpopularniejszą grą planszową na świecie, a krąg jej miłośników wciąż się poszerza. Istnieje 156 zawiązków szachowych zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Szachowej - FIDE. Wśród dyscyplin sportowych tylko światowe związki piłki nożnej i lekkiej atletyki mogą współzawodniczyć z organizacjami szachowymi pod względem liczby zawodników.

Na czym polega fenomen szachów, skoro liczba graczy z roku na rok wzrasta?

Jakie cele może realizować królewska gra? Czy warto zatem dziecko uczyć tej ciekawej dyscypliny? Przytoczę ciekawą wypowiedź Andrzeja Michalskiego i Zygmunta Węża autorów pierwszego programu nauki gry w szachy w trzech pierwszych latach nauczania, pt. „Szachy w szkole”: „Właściwości rozwoju psychospołecznego dziecka w młodszym wieku wskazują, że koncepcja wprowadzenia nauki gry w szachy w tej grupie wiekowej może sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi małego ucznia. Ten rodzaj zajęć znajduje się bowiem w kręgu jego zainteresowań, stwarza nieograniczone możliwości wykazania inicjatywy, fantazji, kształci wyobraźnię przestrzenną, pamięć i uwagę, a przede wszystkim inicjuje sytuacje wymagające abstrakcyjnego, logicznego myślenia. Szachy zawierają wiele elementów wychowawczych. Kształcą te cechy charakteru, które są nieodzowne do zwycięstwa, nie tylko we wszystkich zawodach sportowych, ale i w życiu. Szachy wyrabiają umiejętność panowania nad sobą, wytrwałość, przezorność i odwagę, poczucie odpowiedzialności za własne decyzje. Uczą prostej prawdy, że własne zdanie i ocena nie zawsze są słuszne i prawdziwe. Uczą więc myśleć obiektywnie i nie lekceważyć żadnego przeciwnika. Szachy wdrażają do stosowania w życiu zasady „fair play”. Nauka gry w szachy oraz konieczne ćwiczenia praktyczne i teoretyczne, wpływają dodatnio na zwiększenie aktywności umysłowej, przyczyniają się do rozwoju inteligencji, rozbudzenia zdolności twórczych” /1985, s.3/.

Nie sposób się z tym nie zgodzić. Czyż można powiedzieć więcej? Można przypomnieć tradycyjne wyjaśnienie tego czym są szachy: to harmonijne połączenie sportu, nauki i sztuki.

2
Dodaj Komentarz
  • 3
  • 11
  • 28
Komentarze
  • sp3_kolo
    sp3_kolo
    31.2.xxx.xxx
    2014-10-27 20:43 | Temat: Pozdrawiam i głosik zostawiam
    ODPOWIEDZ

    ╫╫╫╫╫╫╫╫╫░░╫
    ╫╫╫╫╫╫╫╫╫░░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫╫╫░░░░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫╫░░░░░░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫░░░░░░░░░░╫
    ╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
    ╫╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
    ╫╫╫░░░░(★)░░░░(★)░░░╫
    ╫╫╫╫░░░░░░░░░░░░░░╫
    ╫╫╫╫╫░░░░░▀▀░░░░░╫
    ╫╫╫╫░░░▆░░░░░▆░░░╫
    ╫╫╫░░░░░▀▀▀▀▀▀░░░░░╫
    ╫╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
    ╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫░░░░░░░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫╫░░░░░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫╫╫░░░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫╫╫╫░░░╫
    ╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫░╫

    ╔═══╗
    ║╦╗░║░░░░░░░░░░░░░░╔═╗
    ║║║░║╔╗╦╗╦═╗╔╗╦═╗╔╗║░╩
    ║║║░║║║╠╣╠╦╝╠╣║░║║║║ ★
    ║╩╝░║╚╝╩╝╩║░╩╩║░║╚╝║░╦
    ╚═══╝░░░░░╚╝░░╩░╩░░╚═╝

  • panizuzia
    panizuzia
    164.126.xxx.xxx
    2014-10-27 17:17 | Temat: Głosiki od TrójkiPułtusk
    ODPOWIEDZ

    Przybyłam, zobaczyłam, głosik zostawiłam :)