Międzyszkolny Turniej szachowy
W dniu dzisiejszym w naszej szkole odbył się międzyszkolny turniej szachowy. Gracze reprezentowali gminne placówki oświatowe m.in. z Konar, Nowej Wsi, Ostrołęki, Wrociszewa, Warki i oczywiście Michałowa. Nad poprawnym przebiegiem całego turnieju czuwał licencjonowany sędzia pan Adam Lasota, który prowadzi zajęcia szachowe w szkołach.
Dla niektórych były to pierwsze kroki na profesjonalnych zawodach i pierwszy kontakt z „zegarami szachowymi”, dlatego nie obyło się bez lekkiego stresu. Można było jednak zaobserwować spektakularne „maty”, a także zacięte partie kończące się remisem. Porażkami nikt się nie przejmował, zagrzewały one tylko do kolejnych, jeszcze bardziej aktywnych prób.
Szachy i ich pożyteczny wpływ na osiągnięcia szkolne – czy to powtarzany stereotyp? czy jednak bezwzględna prawda? Czarno-białe kwadraty i wojownicze figurki – czy nauka logicznego myślenia? Gra edukacyjna – czy raczej sympatyczne spędzanie wolnego czasu?
Czymże więc są szachy?
Aktualnie szachy są najpopularniejszą grą planszową na świecie, a krąg jej miłośników wciąż się poszerza. Istnieje 156 zawiązków szachowych zrzeszonych w Międzynarodowej Federacji Szachowej - FIDE. Wśród dyscyplin sportowych tylko światowe związki piłki nożnej i lekkiej atletyki mogą współzawodniczyć z organizacjami szachowymi pod względem liczby zawodników.
Na czym polega fenomen szachów, skoro liczba graczy z roku na rok wzrasta?
Jakie cele może realizować królewska gra? Czy warto zatem dziecko uczyć tej ciekawej dyscypliny? Przytoczę ciekawą wypowiedź Andrzeja Michalskiego i Zygmunta Węża – autorów pierwszego programu nauki gry w szachy w trzech pierwszych latach nauczania, pt. „Szachy w szkole”: „Właściwości rozwoju psychospołecznego dziecka w młodszym wieku wskazują, że koncepcja wprowadzenia nauki gry w szachy w tej grupie wiekowej może sprzyjać wszechstronnemu rozwojowi małego ucznia. Ten rodzaj zajęć znajduje się bowiem w kręgu jego zainteresowań, stwarza nieograniczone możliwości wykazania inicjatywy, fantazji, kształci wyobraźnię przestrzenną, pamięć i uwagę, a przede wszystkim inicjuje sytuacje wymagające abstrakcyjnego, logicznego myślenia. Szachy zawierają wiele elementów wychowawczych. Kształcą te cechy charakteru, które są nieodzowne do zwycięstwa, nie tylko we wszystkich zawodach sportowych, ale i w życiu. Szachy wyrabiają umiejętność panowania nad sobą, wytrwałość, przezorność i odwagę, poczucie odpowiedzialności za własne decyzje. Uczą prostej prawdy, że własne zdanie i ocena nie zawsze są słuszne i prawdziwe. Uczą więc myśleć obiektywnie i nie lekceważyć żadnego przeciwnika. Szachy wdrażają do stosowania w życiu zasady „fair play”. Nauka gry w szachy oraz konieczne ćwiczenia praktyczne i teoretyczne, wpływają dodatnio na zwiększenie aktywności umysłowej, przyczyniają się do rozwoju inteligencji, rozbudzenia zdolności twórczych” /1985, s.3/.
Nie sposób się z tym nie zgodzić. Czyż można powiedzieć więcej? Można przypomnieć tradycyjne wyjaśnienie tego czym są szachy: to harmonijne połączenie sportu, nauki i sztuki.
╫╫╫╫╫╫╫╫╫░░╫
╫╫╫╫╫╫╫╫╫░░░░╫
╫╫╫╫╫╫╫╫░░░░░░╫
╫╫╫╫╫╫╫░░░░░░░░╫
╫╫╫╫╫╫░░░░░░░░░░╫
╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
╫╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
╫╫╫░░░░(★)░░░░(★)░░░╫
╫╫╫╫░░░░░░░░░░░░░░╫
╫╫╫╫╫░░░░░▀▀░░░░░╫
╫╫╫╫░░░▆░░░░░▆░░░╫
╫╫╫░░░░░▀▀▀▀▀▀░░░░░╫
╫╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
╫░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░╫
╫╫╫╫╫╫░░░░░░░░░╫
╫╫╫╫╫╫╫░░░░░░░╫
╫╫╫╫╫╫╫╫░░░░░╫
╫╫╫╫╫╫╫╫╫░░░╫
╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫░╫
╔═══╗
║╦╗░║░░░░░░░░░░░░░░╔═╗
║║║░║╔╗╦╗╦═╗╔╗╦═╗╔╗║░╩
║║║░║║║╠╣╠╦╝╠╣║░║║║║ ★
║╩╝░║╚╝╩╝╩║░╩╩║░║╚╝║░╦
╚═══╝░░░░░╚╝░░╩░╩░░╚═╝
Przybyłam, zobaczyłam, głosik zostawiłam :)